Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Adolph Tideman - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adolph Tideman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adolph Tideman

Jag har tre inramade tryck från oljemålning, arv efter min mormor. På baksidan kallas paret för Mildrid och Hans. Ser direkt på stilen att det är Adolph Tideman. Jag har sökt på nätet för att kanske råka på nåt om orginalmålningarna, men hittar ingen av "mina" bilder.
    De som jag har är fint inramade och 18X25 cm. Jag undrar var orginalen finns idag och hur gamla de är. Mina tryck är väl inte värda så mycket, men de är fina och jag tycker om dom.
    Bifogade filer

Vet att det finns en målning som heter Grandmothers Bridal Crown av Adolph Tideman jämför din tredje bild med denna http://www.nordicgifthouse.com/Art/bridalcrown-lg.htm
    Är det brudklädsel i norsk folklorestil?
    Dina tryck är fina har haft likadana sålde dem på loppis för 100 kronor styck inte fy skam ramarna är ju fina tycker jag.

Comment

Tack för svaret. Jag har sett bilden "bestemors brudekrone" redan och flera andra bilder som är i samma stil, men inte just mina. Tycker det är konstigt.
      Klädseln är norska folkdräkter s.k. bunad. De på bilden är från Hardanger, så jag undrar lite om det förestäler samma personer som den kända tavlan från brudfärden på Hardangerfjorden, att det är samma serie liksom.
      Ingen annan som vet nåt?

Comment

Brudeferden i Hardanger, målades av två konstnärer, Tidemand and Gude eller enbart Tidemand?

Comment

Det stämmer att Tideman och Hans Gude tillsammans målade brudeferden. För att lätta upp dina frågetecken kan jag nämna att det målades flera av samma motiv, både tillsammans och bägge var för sig, har jag läst.
          Men varför hittar jag inget om mina bilder, när jag hittar så mycket bilder och info om alla andra? Âr det okända "doldisar" som inge vet om eller vad? Jag tror att mina kanske handlar om samma bröllop?? Brudgummen har hatten som han vinkade med på båten och spelmannen syns på min bild.

Comment

Kom att tänka på Brudeslåtten, bondefortelling, 1872 av Bjørnstjerne Bjørnsson Dina bilder kanske är teckningar av Tidemand gjorda för en tysk tidskrift.

Comment

Vet du!! Det kan stämma. Min brud heter ju Mildrid. Tack ska du ha!!

Comment

Working...
              X