Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd dam.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd dam.

Dax som sagt för lite konst. Denna tavla är signerad Th. Engblad c. Vilket nog innebär att Engblad kopierat ett antagligen känt verk. Målad på pannå i något tjockare papp. Vem denne Engblad var har jag inte lyckats ta reda på men han var säkert en amatör som inte lämnat några större spår i konstens värld. Vet någon vem som målat orginalet och eventuellt vet vem denne Engblad var så bliver jag nöjd och glad.
    Tror att Engblad gjort sin kopia någon gång under 1900-talets första del.
    Bifogade filer

Forskning i området konst har alltid haft svårt att ta till sig feministiska könsanalyser, när det gäller porträtt av kvinnor, inramade kvinnor. När man skådar din bild för mina tankar till en avbild ”fullständigt exponerad för betraktarens blick, mannens blick”. Skulle tro att sådana här porträtt är målade av män och avsedda för manliga betraktare, medlemmar av den förmögna härskarklassen som trodde sig veta hur Kvinnor lämpligt skulle uppträda.

Comment

"Skulle tro att sådana här porträtt är målade av män och avsedda för manliga betraktare, medlemmar av den förmögna härskarklassen som trodde sig veta hur Kvinnor lämpligt skulle uppträda."

Och lämpligt uppträdande fanns företrädesvis i haremet.

Ett antal, bl.a. svenska, orientalister var verksamma runt eller strax före förra sekelskiftet - ett namn som för mig ligger i första förslagsrummet är nog Odelberg - jag tror att jag sett denna Zigenska (?) dame förut, men MINNET

Comment

Har ägnat stor tid¨åt kräftfiske varför jag inte varit inne på Pes på ett tag. Damen och konstnären lär förbli okända. F W Odelberg är nog tänkbar om han fick stå på fast mark istället för berg.

Comment

Working...
        X