Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med 2 tryck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med 2 tryck

Hej på er! Skulle någon kunna berätta lite mer om vad detta är! Ev. hur gamla och varifrån de kan komma. Tack på förhand
    Bifogade filer

Det översta, trycket med motiv från Uppståndelsen, troligen av någon 1800-talsmästare, är tryckt hos Förlag Edouard -- May (?) i Frankfurt am Main under sent 1800-tal.

Nästa inramade tänkespråk kommer troligen från Danmark, att döma av språket, och är ungefär samtida - stilmässigt är det närmast i en slags Nationaljugend, ev. med Thorvalsens Kristusfigur inkomponerad, mycket populärt i "reaktionära" kretsar omkring förra sekelskiftet.

Troligen samtidiga inramningar.

Comment

Tack för svaret! Jag köpte dessa idag och fick betala 50kr/st. Vad kallas denna form av tryck(djuptryck?)? Hur färgläggs de sedan? Vore mycket tacksam för svar.....
      mvh

Comment

Efter att ha avnjutet en god räk o kräft sallad samt en god jordgubbstårta med diverse goda drycker undrar jag om någon kan uttala sig om jag gjort ett bra köp ? Jag är total novis om villken typ av tryck det handlar om så jag undrar fortfarande om det kan finnas någon som kan hjälpa mig med denna fråga..... BWH din information är GULD värd
        Last edited by Berth; 2007-08-03, 23:03.

Comment

Jag tycker den här typen av tavlor är ganska roliga
          Har egentligen inte så mycket mer att bidra med - jag kan inte så mycket om de här tryckteknikerna - den understa tycker jag känns ganska mycket 1890-talsstil.
          Det är ju de sista decennierna av 1800-talet som den här typen av tavlor blir så billiga att de börjar nå ut i torpstugorna. Ramarna är ju enastående enkla.
          Säkert har de hängt på hedersplatsen i någon liten dansk backstuga (förlåt bwh, ibland vill jag också försöka bli lika målande som dig i mina beskrivningar )
          Tyskarna var ju stora exportörer av den här sortens tryck.
          Är det OK om jag lånar din tråd för några egna exempel?

Comment

Ingen backstuga var ju komplett UTAN en sådan tavla!

Trycktekniskt kan man ju jämföra med vykortens enorma genomslag vid slutet av 1800-talet - det var ju när man kunde på fotografisk väg mångfaldiga fotograferade vyer från olika städer etc. som den stora expansionen kom!
            Det fanns ju även kort med tryck i relief som den nedre tavlan liknar - de var dock såpass dyra att framställa att upplagorna blev ganska begränsade.
            Och, till det priset, visst var de väl ett litet fynd!
            mvh
            bwh

Comment

Tack för svaren! När jag nu fått i mig lite sol o bad kan jag återgå i mitt sökande efter liknande objekt. Jag har försökt hitta mer att läsa om dylika tryck på nätet men kan inte hitta något. Båda trycken är relieftryck!
              mvh

Comment

Förlåt att jag fortsätter..men skam den som ger sig..... Nu har jag hittat lite uppgifter om det översta trycket. Den är tryckt av " Verlag von Eduard Gustav May in Frankfurt am Main". Detta tryckeri fanns 1848 men jag kan inte få fram från när och hur länge.
                mvh

Comment

En vanlig Google ger bl.a. dessa svar: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=

Comment

Tack..tack...tack bwh!
                    mvh

Comment

Working...
                    X