Jag hittade denna målning (30x20 cm) och funderar över vilken kyrka det kan vara. Någon tipsade om Filipstad. Men jag vet inte om omgivningen stämmer, eller när den kan vara målad. Ramen är i alla fall mycket gammal. Tips på konstnär är nog inte enkelt. Men det vore roligt om någon kan komma på vilken kyrka det kan vara. Jag lossade den ur ramen och noterade att duken var återanvänd. På kanterna stack ett annat motiv fram, men inte heller där någon signatur.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Målning med kyrka - vilken kyrka och av vem?
Collapse
X
-
Det vore bra med lite bättre foton på tavlan, nuvarande bild är väldigt suddig. Bild på det andra motivet skulle också hjälpa mycket. Jag tycker inte det här ser ut som måleri på duk - att måla på båda sidor av en duk är ju lite bökigt även om det är bökigt. Men man behöver inte lossa någon baksida för att se eller. Därför gissar jag att den snarare är målad på pannå - kartong?
Jättegammal är ramen inte, men mitten- senare hälften av 1800-talet. Stilen tyder på att målningen är gjord då den med. Den är absolut bra nog att konstnären borde gå att identifiera.
-
Comment
-
Ok, tack, då missförstod jag. Jag skall titta jag har vaga minnen att jag sett liknande små tavlor - kan ha varit Josef Wilhelm Wallander som hade gjort dem. När jag nu googlade hittar jag bara hans mer välkända Vingåkersmotiv, och de tavlorna är ju klart bättre. Men det kan vara någon annan, men det kan också vara så att han lagt ned mindre arbete på den här. Det kan ju dock vara någon som arbetat i hans efterföljd. Jag skall se om jag hittar uppgifter om andra konstnärer som målat motiv där.
Comment
-
Jag tycker att likheterna med Filipstads kyrka är större än med Västra Vingåkers kyrka.
Filipstads kyrka:
Järnboås kyrka vid Norasjön har också ett sådant torn. (Och det finns nog fler kyrkor med liknande utseende).
Målningens torn ser dock lite smalare ut, så varken Filipstad eller Järnboås är något annat än osäkra gissningar.
Målarens identitet är det nog omöjligt att säkert fastställa.
Comment
-
Nä, konstaterar ju att närmiljön inte verkar stämma med Vingåker heller. Men jag tycker inte alls att det känns omöjligt att fastställa konstnären om kyrkan kan identifieras. Jag upplever att konstnärer är ganska väldokumenterade, och om det inte var en helt tillfällig besökare - vilket jag inte tror - borde namnen inte vara så många att välja på. Men, vi får väl se om det går att lösa.Ursprungligen postat av Eskil Visa inläggJag tycker att likheterna med Filipstads kyrka är större än med Västra Vingåkers kyrka.
Filipstads kyrka:
Järnboås kyrka vid Norasjön har också ett sådant torn. (Och det finns nog fler kyrkor med liknande utseende).
Målningens torn ser dock lite smalare ut, så varken Filipstad eller Järnboås är något annat än osäkra gissningar.
Målarens identitet är det nog omöjligt att säkert fastställa.
Comment
-
Ja, en gissning skulle i så fall vara Christoffer Wallroth (1841 - 1916). Kyrkan? Möjligen Filipstads kyrka. Men som sagt (eller skrivet): gissningar. Utan signering blir det osäkert.
Ett par målningar av Wallroth:
https://www.metropol.se/auctions/detail.asp?OG={5982DC66-B940-4906-A13B-0B3832E016B4} (Det står "ej signerad" vid denna, men den är faktiskt signerad Chr. W.)
OljemÃ¥lning, Christoffer Wallroth (1841-1916), 1897, landskap med kyrka, 56x96, färgbortfall. Christoffer Johan Wallroth, svensk bildkonstnär född i Filipstad 1841, död 1916.. Såldes på auktion.
(Länkar till Metropol brukar inte fungera, av någon anledning. Men det går att kopiera dem).
Wallroth var för övrigt morbror till Selma Lagerlöf. Han förekommer i flera av hennes böcker, bland andra "Ett barns memoarer" och "Mårbacka". Han kan också ha varit förlaga till Patron Julius i "Gösta Berlings saga".
Testar med denna länk: https://www.metropol.se/artistsandde..._wallroth/3197Last edited by Eskil; 2023-06-17, 15:57.
Comment
-
Ja, jag hittade en del av honom när jag googlade, det verkade inte helt olika, även om en del som var sena kändes modernare. Men jag har inte koll på vilka alternativ som finns runt Filipsstad. Någon som är hemma i trakten kanske kan ge bättre svar.
Comment
-
Tack för svar. Min tanke var Filipstad, men så menade någon att kyrkan i så fall är felvänd - i Filipstad ligger vattnet på andra sidan. Men när jag tittar på bilder så känner jag ändå för Filipstad. Jag var även inne på Wallroth, men svårt att dra slutsatser då denna målning är drygt a4-stor, vilket givetvis påverkar tekniken i detaljerna. Jag får luska vidare i Filipstad och se om där kan ha funnits ett lusthus enligt det på bilden. Segelfartyget långt inne i viken till vänster kan ju vara en konstnärlig frihet. Samma sak med den steniga stranden i förgrunden. På ramens baksida finns en svag blyertsnotering: "H Hofström, Beridarebansgatan 19 5 tr". Tavlan har alltså hunnits i Stockholm. Tänk så många föremål som tappar sin historia när de säljs anonymt på auktion.
Comment
Comment