Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guldram + biskop = skvader?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Guldram + biskop = skvader?

En släkting köpte den här lilla tavlan (dagmått 15x19 cm) på Överskottsbolaget på 80-/90-talet, och lagade ramen med tanken att sätta något eget alster i den, men det blev aldrig av. På baksidan finns en trasig lapp med början av två textrader ("Biskop", "lu") - inte särskilt upplysande. Men det är första gången jag kunnat titta närmare på baksidan av en gammal tavla så jag blev nyfiken.

Click image for larger version

Name:	ram1.jpg
Views:	1
Size:	143,1 KB
ID:	699446

Click image for larger version

Name:	ram2.jpg
Views:	1
Size:	119,3 KB
ID:	699447

Ungefär när är ramen gjord? Brukar sådana ramar ha varit målade med guldbrons redan från början, eller är det snarare en senare uppiffning?

Och så är väl ramen återanvänd till en senare målning, jag antar att pannån med sitt firmatryck är 1900-tal? Motivet är väl från (början av) 1700-talet, och jag har en känsla av att herrn är en fransk katolik snarare än svensk protestant?

En arvinge är orolig för att det ska vara offentlig konst som har sålts ut av misstag, och undrar om man borde lämna in den någonstans. Jag tycker det känns mycket osannolikt, och offentlig konst är väl ändå märkt på något vis?

*Puffar upp* - hoppas att få svar på i alla fall några av mina undringar från förra inlägget!

Comment

Tja, kanske är lite skeptisk till den, men törs väl inte säkert säga något om ursprunget. Inte svensk, men fransk kan kanske stämma.

Ornamentiken ser i mitt tycke mest ut som någon blandad nystil, som mest liknar sådant på 1900-talramar. Virket i ramen ser ju gammalt ut, samtidigt tycker jag ju härndekorationerna är för stora och ramen för tjock, skulle kunna tänka mig att det handlar om en nedkapad större ram. Konstiga skarvar på baksidan visar ju att den alla fall ändrats någon gång. Kan väl i och för sig tänka mig att dekoren delvis är hämtad från den ramen.

1980-talet var ju äldre oljemålningar generellt sett eftertraktade i Sverige och det importerades mycket från kontinenten där priserna var lägre, det gjordes också en hel del som skulle se gammalt ut.

Comment

Tack FBQ! Det var mycket intressant att höra din bedömning, och till stor hjälp för ägaren (som lutar åt att med gott samvete lämna den till loppis, kanske med en lapp på baksidan om att den nog är relativt nygjord).

Det du säger om nytillverkning på 1980-talet passar ju väldigt bra ihop med det vi hört om hur och när den köptes.

Comment

Working...
        X