En släkting köpte den här lilla tavlan (dagmått 15x19 cm) på Överskottsbolaget på 80-/90-talet, och lagade ramen med tanken att sätta något eget alster i den, men det blev aldrig av. På baksidan finns en trasig lapp med början av två textrader ("Biskop", "lu") - inte särskilt upplysande. Men det är första gången jag kunnat titta närmare på baksidan av en gammal tavla så jag blev nyfiken.


Ungefär när är ramen gjord? Brukar sådana ramar ha varit målade med guldbrons redan från början, eller är det snarare en senare uppiffning?
Och så är väl ramen återanvänd till en senare målning, jag antar att pannån med sitt firmatryck är 1900-tal? Motivet är väl från (början av) 1700-talet, och jag har en känsla av att herrn är en fransk katolik snarare än svensk protestant?
En arvinge är orolig för att det ska vara offentlig konst som har sålts ut av misstag, och undrar om man borde lämna in den någonstans. Jag tycker det känns mycket osannolikt, och offentlig konst är väl ändå märkt på något vis?
Ungefär när är ramen gjord? Brukar sådana ramar ha varit målade med guldbrons redan från början, eller är det snarare en senare uppiffning?
Och så är väl ramen återanvänd till en senare målning, jag antar att pannån med sitt firmatryck är 1900-tal? Motivet är väl från (början av) 1700-talet, och jag har en känsla av att herrn är en fransk katolik snarare än svensk protestant?
En arvinge är orolig för att det ska vara offentlig konst som har sålts ut av misstag, och undrar om man borde lämna in den någonstans. Jag tycker det känns mycket osannolikt, och offentlig konst är väl ändå märkt på något vis?
Comment