Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torn.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Torn.

Kan vi få ett utlåtande Peter du som är lite gurka på "konst"? Får hoppas att gurka betyder duktig.
    Bifogade filer

Jag hoppas också att gurka är något positivt... Isåfall tackar jag för förtroendet...
    Jo, det här är väl närmast att beteckna lavering. Sepia? Vanlig under 17- och 1800-talet, framför allt i skissartade, dokumenterande, snabba teckningar. Den här är ju betydligt senare, men syftet är nog ändå detsamma. En slags nedteckning av samtiden snarare än ett konstnärligt verk. Vågar man gissa på att gränsen går mellan väst och öst?

Men man märker iallafall att det är en van hand som gjort den här. Dels är inga penseldrag ängsliga eller tveksamma, dels ser många effekter ut att vara avsiktliga ("klumpen av färg" i den närmaste stolens nederkant, hustakens mörka konturer (som är gjord på rätt torrt papper) och himlens skiftningar (som är gjorda på mycket blött papper).

Motivet gör tyvärr att det inte är något jag skulle ha på väggen iallafall. Kanske är museet vid Checkpoint Charlie intresserade om man kan få fram ort och artist?

Comment

Jag trodde att gurka var ett etablerat uttryck i Stockholm.

Vi kan nu konstatera att uttalandet från dig Peter tyder på gurka, om än i något blygsam omfattning. Beror ju bara på att framfoten ännu ej ha haft chansen att visa sig.
      Tornet tillhör inte den glada konsten, fast bra gjord.

Comment

Working...
      X