Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite akvareller.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite akvareller.

Akvareller har ofta en lagom storlek som gör dom lätta att hänga på väggen. Tänkte jag skulle visa några stycken som jag av olika anledningar genom åren köpt. Många är målade av tämligen okända konstnärer eller amatörer. Under min tid i Stockholm besöktes naturligtvis Hallwylska Palatset ett antal gånger. Fick på en auktion blicken på denna akvarell och köpte den. Visste sammanhanget mellan Hildesborg och familjen Hallwyl och tyckte den skulle passa in hemma. Greve Walther von Hallwyl köpte Hildesborg 1908 och 1922 skänkte Wilhelmina von Hallwyl Hildesborg till dottersonen Rolf de Maré. Om honom finns en hel del att berätta men det är en annan historia. Hildesborg ligger i Landskrona kommun. Tavlan är målad av Gustaf Sjöberg och är signerad G sjöberg Hildesborg 1924. Till Fröken Ida ???? Efternamnet är för mig oläsbart.
    Bifogade filer

Under mina år i Stockholm bodde jag längsta tiden i Johannes församling. På en auktion norr om Stockholm fanns denna tavla. Min fru som var kyrkligt engagerad i Johannes församlning anade att motivet var Johannes kapell som låg där nuvarande kyrkan ligger. Johannes Kyrka invigdes 1890. Målningen är daterad 1889 alltså året innan den nya kyrkan togs i bruk. Fanns sedan länge planer på en kyrka men det dröjde till sent 1800-tal innan allt var klart. Målningen är signerad C W Blom 1889. Blom var en av de "konstnärer" som under 1800-talets andra hälft målade Stockholmsmotiv och sålde via dörrknackning eller på gator och torg. Blom hämtade sina motiv oftast i trakten av Johannes och närliggande område. Bodde förresten på en gata som är uppkallad efter en krigisk person som är begraven på Johannes kyrkogård.
    Bifogade filer

Comment

Dom var ju inte kisse misse bajs som Vi säger i dom finare kretsarna.
      I.o.f.s så förstår jag nog mig inte riktigt på akvarell eftersom Hitlers sådana ej godkändes i Wien och det lilla jag såg av honom tyckte jag så riktigt bra ut.

Comment

Tekniskt drivna och med en gedigen bakgrund och historia. Men ändå känns det här mer som kuroisa och dokumentation än som konst för mig... Två titt och sen räcker det. Men smaken är ju som baken, som sagt... Tack för titten och för historierna. När kommer tråden om Rolf de Maré? Såg förresten på tal om ingenting särskilt att dansmuseet köpt in originaldräkter från Ballet Russe på en auktion i London. Har vi möjligen världens bästa samling numera i Sverige? En av Sveriges bästa museer är i allafall dansmuseet (som precis avslutat en utställning om Alphonse Mucha (Jungis!)).

Var det tillräckligt off topic, Äjth?

Comment

Tidig morgon. Kanske kan det bli någt fynd som kompenserar det arla. Lite lång resväg till dagens begivenhet.
          Rätt och riktigt Peter S. Har valt några alster som snarare är kuriösa än konstnärliga. Är visserligen lite förtjust i detta lite enklare måleri. De har ingen framskjuten placering utan har ett hörn för sig själva. Nästa verk är definitivt mer vilja än kunna, men lite rolig sett ur västgötskt perspektiv.
          Denna sak gavs tydligen till en doktor av patienten som var nöjd med doktorns insats. Motivet är från sjukhusparken. Texten på tavlans framsida lyder: Lasarettet Lidköping Apr. 1933 E. v. H.
          Baksidan har följande text: Till Doktor C. Holm med tack för vård och vänlighet på lasarettet från Ebba von Hofsten.
          Kommer kanske något i slutet som är konstnärligt av högre kvalite.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X