Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagermått?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagermått?

Hej!
    Jag har en liten diskussion med en auktionsfirma just nu. Jag skulle vilja veta hur ni tolkar detta: Tavla, Yttermått(alltså kanten på ramen som är 10 cm "bred") 100 cm, passepartout 50 cm, den synliga delen av målningen 40 cm. Skulle ni säga att Dagermåttet är 90 cm eller 40 cm?

För mig är det helt klart(inte minst när passepartoutbredden sällan står utsatt :-))

Jag frågar för att det kan vara besvärligt att avgöra mått på nätet om det ibland står 40 och ibland 90...

/Torbjörn

Felräking....

Hej och Nej

Oftast anger man ju dukens mått när man säljer konst. Inte totalen...

Som du säger passepartout skriver man ju aldrig ut...

Men i detta fall så är det endast lite felräkning.....
    Yttermått 100cm:
    (100-20=80) Ramen 10cm (obs! det är väl ram runt om =20cm)
    (80-50=30) Passepartout 50cm, skall det inte vara 5cm? och hur tänker man här. 25cm från vardera håll?
    Nu blev tavlan 30cm bred!! (Men om ramens total är 10cm så blir det ju 40cm bred duk)

//Melker
    [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

[SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Hej!

Tack!

Det var bara ett exempel(med en felräkning i) :-)
      Frågan var egentligen bara om passepartouten(heter det så i bestämd form?) skall räknas med.
      Jag menar, precis som du, att själva bilden(den synliga delen) skall "räknas", men i det fall som jag diskuterar, angav de dagermåttet som hela måttet innanför ramen(passepartouten var alltså med). Det angavs 57X55 cm, men själva bilden var "bara" 31X29 cm. Det är en ganska stor skillnad........

//Torbjörn

Comment

Working...
      X