Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ism

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ism

Vad kallas denna konst-ism? Ser ut som kubism men inte riktigt.
    Hittar något som skulle kunna vara en signatur ( som man medvetet försökt avlägsna). Någon som vågar sig på att gissa vems arbete det påminner om.

Olja på duk. Är enligt Bukowskis från 1920-talet.
    Bifogade filer

Suprematism skulle jag säga så här spontant.
    En härlig Bild - den gillade jag.

Comment

Abstrakt expressionism. Om Bukowskis har rätt så kan du nog säga upp dig från jobbet för om den är från 20-talet så sitter du på en konsthistorisk sensation. Det finns nämligen i princip bara en person som målade sådär på 20-talet och det är Kandinsky och (om Bukowskis har rätt) då är den förmodligen värd minst 15 miljoner. Det finns inte en cell i min kropp som tror att Bukowskis har rätt och jag skulle gärna vilja veta vem på Bukowskis som gav den kommentaren?

Mvh
      Emil

Comment

Finns som poster
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
          Abstrakt expressionism. Om Bukowskis har rätt så kan du nog säga upp dig från jobbet för om den är från 20-talet så sitter du på en konsthistorisk sensation. Det finns nämligen i princip bara en person som målade sådär på 20-talet och det är Kandinsky och (om Bukowskis har rätt) då är den förmodligen värd minst 15 miljoner. Det finns inte en cell i min kropp som tror att Bukowskis har rätt och jag skulle gärna vilja veta vem på Bukowskis som gav den kommentaren?

Mvh
          Emil
          Jag är oxå i chock - över att de inte kände igen konstnären. Verkar lite amatörmässigt att inte kunna identifiera en 15 Mkr tavla...

Det var en yngre kvinna på inlämningen samt en en annan dam som tittade på den. Men de ville inte ta in den eftersom man inte kunde hitta en signatur.
          Den är väl bara en bra kopia.

Får skicka de ett mail med informationen som lämnats här.,konstigt att de inte kunde känna igen konstnären ( även om det inte är en äkta).
          Last edited by arpaksad; 2014-06-15, 16:32.

Comment

Det här är spännande! :-)
            Jag är dock lite bekymrad över inlämningen hos Bukowskis, självklart kan man inte kunna allt, det kan ingen, men om man inte kan så måste man överlämna till någon mer lämpad person och kan inte hen så får man skicka frågan vidare. Det är inte okej att sitta och gissa. Vem minns inte pottskåpen som tillhört drottning Hedvig Elisabet Charlotta, utropet på dessa var 5000:- på Bukowskis Market, Rickard Thunér fyndade dem för 40.000 och de fick senare en prislapp på 1.2 miljoner och såldes till Nationalmuseum för okänd summa, Bukowskis gick med på att ersätta säljaren med en mellanskillnad upp till 100.000 (!).
            Likaså inträffade detta när Peder Lamm hade fått uppdraget att för kunds räkning undersöka en knallgrön kinesisk vas på 60 cm, Bukowskis ville då sätta att utropspris på 1.500:-, Peder tyckte dock att detta var alldeles för lite (hans egna funderingar var i 200.000:- klassen) Han tog i stället till Uppsala Auktionskammare, där man iof också satte ett lågt utropspris om än lite högre, vasen klubbades för 3 miljoner kr. Tur att Peder inte gav sig och att vasen inte hamnade helt anonym bland övriga BM-föremål.

Om inlämningen på Bukowskis verkligen tror att tavlan är från 20-talet borde de ha slitit den ur händerna på dig och låst in den i ett kassavalv tills det var dags för försäljning.
            Mitt råd till dig är att undersöka tavlan vidare, jag själv har ingen aning eller åsikt om den, men det finns ju några kända konstvärderare som kanske kunde ta sig en titt.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Det här är spännande! :-)
              Jag är dock lite bekymrad över inlämningen hos Bukowskis, självklart kan man inte kunna allt, det kan ingen, men om man inte kan så måste man överlämna till någon mer lämpad person och kan inte hen så får man skicka frågan vidare. Det är inte okej att sitta och gissa. Vem minns inte pottskåpen som tillhört drottning Hedvig Elisabet Charlotta, utropet på dessa var 5000:- på Bukowskis Market, Rickard Thunér fyndade dem för 40.000 och de fick senare en prislapp på 1.2 miljoner och såldes till Nationalmuseum för okänd summa, Bukowskis gick med på att ersätta säljaren med en mellanskillnad upp till 100.000 (!).
              Likaså inträffade detta när Peder Lamm hade fått uppdraget att för kunds räkning undersöka en knallgrön kinesisk vas på 60 cm, Bukowskis ville då sätta att utropspris på 1.500:-, Peder tyckte dock att detta var alldeles för lite (hans egna funderingar var i 200.000:- klassen) Han tog i stället till Uppsala Auktionskammare, där man iof också satte ett lågt utropspris om än lite högre, vasen klubbades för 3 miljoner kr. Tur att Peder inte gav sig och att vasen inte hamnade helt anonym bland övriga BM-föremål.

Om inlämningen på Bukowskis verkligen tror att tavlan är från 20-talet borde de ha slitit den ur händerna på dig och låst in den i ett kassavalv tills det var dags för försäljning.
              Mitt råd till dig är att undersöka tavlan vidare, jag själv har ingen aning eller åsikt om den, men det finns ju några kända konstvärderare som kanske kunde ta sig en titt.
              Jag fick svar idag från Bukowskis som oxå ansåg det orimligt att kunna allt. Men har själv många exempel på objekt som de ratat som sedan sålts på tex auctionet för 5000-6000. Likaså att de ratar målningen pga avsaknad av signatur; de säljer ofta osignerade målningar ( som går för stora summor). Har frågat om detta och fått svar att osignerade konstverk visst kan tas in för försäljning om man tycker att de har något speciellt. Märkligt att man inte tyckte min målning hade något extra..Så deras utgallring är en smula godtycklig.
              När det gäller Vasilij Kandinskij-målningen så kan man utesluta att det skulle vara något annat än en kopia. Detta eftersom Nobe visat en posters med exakt samma komposition. Om han inte målade samma motiv flera ggr.,vilket verkar osannolikt. Någon som vet?

Comment

Skulle Du kunna visa baksidan? Spännram/kilram samt nyans och struktur på duk säger en del om åldern.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Skulle Du kunna visa baksidan? Spännram/kilram samt nyans och struktur på duk säger en del om åldern.
                  I det gröna fältet tycker jag mig ana en signatur. bla ett i.
                  Bifogade filer

Comment

En glad beundrare av Kandinsky som vid närmare eftertanke kom på att
                    man nog inte bör signera verket med det namnet.

Comment

prylsnubben har rätt.
                      Spännram och duk är inte så gamla som 1920-tal, utan är tillverkade betydligt senare.
                      Dock har den ändå sitt dekorativa värde, bättre än ett tryck, men då måste det på baksidan skrivas med tusch att målningen är en kopia efter Kandinsky.

Comment

Working...
                      X