Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konst jag gillar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konst jag gillar

Har hittills inte varit så värst intresserad av konst, men när en konstnär som varit aktiv på Gullaskrufs glasbruk ger sig på att göra ett stilleben av (bl.a.) sina egna glasalster så kan man ju inte annat än älska resultatet.

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Nån som vill köpa den åt mig?

Underbar! Härligt ljus ! Ska bli intressant att följa auktionen. Är Percy f.ö känd som bildkonstnär.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
      Underbar! Härligt ljus ! Ska bli intressant att följa auktionen. Är Percy f.ö känd som bildkonstnär.
      Jag har sett en del annat av honom, och min mor köpte för ett tag sedan en mycket trevlig Percy-litografi, så en del har han gjort i alla fall...

Comment

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var... Men Percy var en uppskattad och erkänd bildkonstnär innan han började på Gefle (1925?). Han hade bl.a. hunnit vara Matisse-elev och ställde ut med "De Unga". Han fortsatte att måla hela livet. Extra kul är det ju att han ofta har med sitt eget glas och keramik i bilderna. Om någon kan erinra sig mer handfast och detaljerat är jag tacksam (Det står bl.a. i Arthur Percy, Konstnär och formgivare av Anne-Marie Ericsson).

Själv är jag barnsligt förtjust i den skira 40-talsstilen där man känner doften av nykokat kaffe, varm sommardag och bekymmersfritt i det lilla.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S
          Själv är jag barnsligt förtjust i den skira 40-talsstilen där man känner doften av nykokat kaffe, varm sommardag och bekymmersfritt i det lilla.
          Vilket mitt-i-prick-beskrivning! Klockren!
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Snygg! Fast Percy verkar ha hållit fast i 40-talsstilen ända till 1968!

Comment

Jag såg att den var av senare datum, så jag plockade fram största förstoringen och såg att den inte var så "välgjord" (tyvärr måste jag använda ett värderande ord. Egentligen är det nog ett uttryck för tidens strömningar) som de han gjorde tidigare. Färgerna är också klarare på denna. Men i stort har han varit sin stil trogen hela tiden.

Exempel från 40-talet:

Comment

När går Percys tavla ut? Apropå Stålhane så målade han ju oxå. Hemma hos en vårdtagare till mig fanns en stor målning av Stålhane, föreställande vy över Mariestad där han bodde under lång tid. Tänkte ofta att den skulle jag vilja få möjlighet att köpa. Gamlingarna som ägde tavlan flyttade ut och släktingarna sålde tavlan tillsammans med annat till en auktionsfirma. For till auktionen och bjöd INTE på tavlan. En skiss till objektet fanns oxå f´där och jag hade föredragit att enbart få ropa in den men de gick tillsammans. Faktum var att i auktionshallen upplevde jag inte tavlan lika fin som i ursprungshemmet. Tavlan gick för 5400:-, inte särskilt mkt.
                Last edited by Äjth; 2005-10-27, 16:12.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                  När går Percys tavla ut?
                  Den gick idag, uppenbarligen. Den gick för 25 000 kr...

Comment

Ja då låg utropspriset ganska rätt!!

Comment

Det är väl en fråga om höna och ägg. Det är nog ganska ofta som utropspriset verkar som en hämmande faktor på bjudglada personer. Det är nog ganska få saker som bjuds upp långt ovan utropet. Och i de allra flesta fallen handlar det om så ovanliga saker att det är mycket svårt att ange något utrop.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S
                        Det är väl en fråga om höna och ägg. Det är nog ganska ofta som utropspriset verkar som en hämmande faktor på bjudglada personer. Det är nog ganska få saker som bjuds upp långt ovan utropet. Och i de allra flesta fallen handlar det om så ovanliga saker att det är mycket svårt att ange något utrop.
                        Fast en del auktionshus sätter ju med flit väldigt låga utrop för att kunna skryta i annonser med si och så många procent över utrop och få återrop eftersom låga utropspriser medför låga bevakningar. Själv tycker jag att det är bra när saker går ungefär för utropspris, det tyder ju på en korrekt värdering. Men visst kan du väl ha rätt i att en del tycker/tror att om utropspriset är satt till ett visst belopp så är objektet inte värt mer.
                        [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Working...
                        X