Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slog knock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slog knock

Ingen konst säger Ni, men då glömmer Ni att Olle målade med boxhandskarna på.
    En svår konst skulle jag nog våga påstå, anar Ni ugglor i mossen? Då är ni rätt ute,
    tavlan är inte målad av Europamästaren i tungviktsboxning utan av hans far, som
    också hette Olle och faktiskt var målarmästare till professionen, alltså inte tavelmålare
    även om han fuskade en hel del även inom det gebitet. Vad tror ni då att boxarpappan
    hittat för motiv. Vad är det för skepp och var ligger det förtöjt. 80kr var tavlan helt klart
    värd för mig, mest tack vare motivet.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2014-03-22, 16:55.

Tysk kryssare av Deutschland-klass, förtöjd vid Stadsgården i Stockholm?

Comment

Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
      Tysk kryssare av Deutschland-klass, förtöjd vid Stadsgården i Stockholm?
      Precis, lite längre ut i Saltsjön bara. Man ser Danvikshem i bakgrunden. Nå, vilken kryssare är det och när?
      För HELT rätt svar vill jag ha år och DATUM. Sen kan vi ju även tala om vem bland många andra som gjorde
      ett besök ombord.

Comment

Står det 1946?

Hallå Snubben,
        Kul med det som är nära. Olle d.y. bodde ju i Nacka. Pappas målning är intressant, det ser ut att vara en tysk kryssare (kan ingenting om krig trots året på Flottans bildbandsdetalj). Hon flaggar nazi. Gissar att förebilden är hämtad från flottbesök på Strömmen.

PS.
        Knock out. Träffade Olle d.y. Stenhård kagge. En kompis och jag hade missat tåget till plugget, och liftade som vanligt.
        En bil stannar, kompisen rycker upp dörren och sätter sig på en tårta i tjusig kartong. Föraren är cool.
        - Ni får ge var sitt slag i mellangärdet, sen slår jag.
        Jag stukade handen. Han körde oss till plugget. Fin kille... so long....
        Last edited by Kim von Platen; 2014-03-22, 17:36.

Comment

Admiral Scheer var i Stockholm 1936.

Comment

Olle d.y. var definitivt en toppenkille. Träffade honom ofta när vi jobbade nere i Skuru
            på 70-talet. En fin och ödmjuk man, tyvärr helt söndervärkt av reumatism på gamla dar.
            Jag får ta tillbaka att datumet måste vara exakt, uppgifterna skiljer sig lite åt vad jag
            kan förstå. Vi säger att svaret för att bli godkänt ryms inom en vecka istället.

Comment

Admiral Scheer var i Stockholm 1936.
              Exaktamento, och vem var ombord på visit och ungefär när? Nu "tölar" jag
              med Dig Fahlis som di säger i Värmland. Ibland är livet lite upp och ner.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2014-03-22, 17:53.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Exaktamento, och vem var ombord på visit och ungefär när? Nu "tölar" jag
                med Dig Fahlis som di säger i Värmland. Ibland är livet lite upp och ner.
                Den nyutnämnde ambassadören Ribbentrop?

Comment

Admiralen låg ju i Stockholm och då passade Gustav V på att hoppa ombord. Olika uppgifter
                  finns om det exakta datumet men alla datum ryms mellan 31/5 och 2/7 1936. Admiralen var
                  på besök flera gånger under övningar i Östersjön. Troligast verkar perioden 22-29/6 vara.

Comment

Undrar om han uppträdde i full ornat i sin svenska amiralsgalauniform, det var ju rena julgranen.

Comment

Undrar om han uppträdde i full ornat i sin svenska amiralsgalauniform, det var ju rena julgranen.
                      Så här i amiralsuniform från 1936?
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                      X