Här kommer inte en sjöjungfru men väl en havsdrottning som borde tilltala dig Kimmen
Hon är stationerad ovanför min sänggavel lite tilltufsad o krakelerad men ack så vacker.
Köpte den för några år sedan av en av traktens handlare som i sin tur köpt den på Antikmässan i Helsingborg där den tydligen hade varit något av en "snackis".
Ursprung och ålder hade det diskuterats och spekulerats om.Vad tror ni?
Själv bedömer jag den som tillkommen ca 1800-1820.
Vem är hon tro,en konstnärsfantasi eller en mytologisk gudinna?
Det intressanta med den här tavlan är att den inte är helt "slät" utan att hennes diadem och området med snäckan till höger på målningen är målade i relief med tjockare pålagd färg.Det är gjort i originalutförandet,inte pålagt senare.
Svårfotograferad var hon iallafall

Hon är stationerad ovanför min sänggavel lite tilltufsad o krakelerad men ack så vacker.
Köpte den för några år sedan av en av traktens handlare som i sin tur köpt den på Antikmässan i Helsingborg där den tydligen hade varit något av en "snackis".
Ursprung och ålder hade det diskuterats och spekulerats om.Vad tror ni?
Själv bedömer jag den som tillkommen ca 1800-1820.
Vem är hon tro,en konstnärsfantasi eller en mytologisk gudinna?
Det intressanta med den här tavlan är att den inte är helt "slät" utan att hennes diadem och området med snäckan till höger på målningen är målade i relief med tjockare pålagd färg.Det är gjort i originalutförandet,inte pålagt senare.
Svårfotograferad var hon iallafall

Comment