Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsdrottning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Havsdrottning

Här kommer inte en sjöjungfru men väl en havsdrottning som borde tilltala dig Kimmen
    Hon är stationerad ovanför min sänggavel lite tilltufsad o krakelerad men ack så vacker.
    Köpte den för några år sedan av en av traktens handlare som i sin tur köpt den på Antikmässan i Helsingborg där den tydligen hade varit något av en "snackis".
    Ursprung och ålder hade det diskuterats och spekulerats om.Vad tror ni?
    Själv bedömer jag den som tillkommen ca 1800-1820.
    Vem är hon tro,en konstnärsfantasi eller en mytologisk gudinna?
    Det intressanta med den här tavlan är att den inte är helt "slät" utan att hennes diadem och området med snäckan till höger på målningen är målade i relief med tjockare pålagd färg.Det är gjort i originalutförandet,inte pålagt senare.
    Svårfotograferad var hon iallafall
    Click image for larger version

Name:	pes.JPG
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	659386

Name:	004pes.JPG
Size:	84,1 KB
ID:	659384

Name:	005pes.JPG
Size:	81,1 KB
ID:	659385

Bytt bytt kommer aldrig igen...

Hallå Fröken,
    Den där får du gärna byta mot min gobeläng, den med gänget, nymfen passar bättre nära havet.
    Målningen föreställer nog inte en gudinna utan en av Hercules många hundra älskarinnor och då med tjänstgöring i bäckar, floder och hav. Kallades najader. Möjligen kan man spåra vilken med ledning av stjärnan.

De upphöjda partierna är väl så ovanliga varken då eller nu. Min gissning ligger i trakten av nyrockoko med tanke på nymfens yppiga former.....
    So long...

Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Fröken,
      Den där får du gärna byta mot min gobeläng, den med gänget, nymfen passar bättre nära havet.
      Målningen föreställer nog inte en gudinna utan en av Hercules många hundra älskarinnor och då med tjänstgöring i bäckar, floder och hav. Kallades najader. Möjligen kan man spåra vilken med ledning av stjärnan.

De upphöjda partierna är väl så ovanliga varken då eller nu. Min gissning ligger i trakten av nyrockoko med tanke på nymfens yppiga former.....
      So long...
      Håller med du att visst är hon en havsnyfm.Kan möjligtvis sträcka mig till senast 1850 som hennes födelseår.Tycker att tavlan utstrålar empirens svala,enkla skönhetsideal med dämpad naturalism.
      Ojoj,där fick jag till det
      Kan ju faktiskt kallas tidig nyrokoko eftersom den stilen visst börjar redan 1820 i England har jag googlat mig fram till.
      Last edited by Fnusfröken; 2013-10-03, 20:09.

Comment

Working...
      X