Hittade denna målning (blandteknik) "kväll", av Axel Eriksson. Signaturen är helt olik de andra på målningarna jag sett av Axel. På de andra signerar han med versaler, som är textade. En gammal stencil på baksidan tyder ändå med ganska stor säkerhet på att det är en målning av Axel. Så här lyder texten på stencilen.............
"Axel Eriksson är född i Vänersborg 1922. Uppvuxen i Mölndal. Har varit stipendiat på Valands målarskola under åren 1942-1946.
/Kom, f.ö. in som nr ett av över 200 sökande./
E. fick i 20-årsåldern tbc, som slog sig på ögonen. Blev blind ett år. Träffade i denna situation sin fästmö och nuvarande hustru, Anna Holländer. De drevs tillsammans av sitt olycksöde.
E. är numera bosatt på Boge på Gotland. Hans ambition står till väggmålningar al fresco i stort format. Det är ångest och lidande som är främsta facetten i E-s konstnärskap.
-Efter sin sjukdoms värsta period har E. känt ett absolut tvång att få måla, få berätta vad han känt och tänkt som blind. Som lärare har han haft Nils Nilsson och Endre Nemes. E. målar gärna porträtt men är mest intresserad av figurmåleriet och behandlar gärna litterära ämnen-Dan Andersson etc.
E. har haft flera utställningar, varav två uppmärksammade i Visby och en på ABF i Stockholm samt deltagit i två i Göteborg och Mölndal."
Därefter följer en recension från 1954 av Abbe W. Bramzelius publ. i bl.a. Gotl. Allehanda.
Målningen bör vara från ca 1960.
Nu undrar jag om någon sett en liknande signatur på något av Axels verk tidigare, för det är väl ingen tvekan om att det är han som är konstnären bakom tavlan, eller........
Man hittar en del information om Axel på nätet och han står i svenskt konstnärslexikon.
"Axel Eriksson är född i Vänersborg 1922. Uppvuxen i Mölndal. Har varit stipendiat på Valands målarskola under åren 1942-1946.
/Kom, f.ö. in som nr ett av över 200 sökande./
E. fick i 20-årsåldern tbc, som slog sig på ögonen. Blev blind ett år. Träffade i denna situation sin fästmö och nuvarande hustru, Anna Holländer. De drevs tillsammans av sitt olycksöde.
E. är numera bosatt på Boge på Gotland. Hans ambition står till väggmålningar al fresco i stort format. Det är ångest och lidande som är främsta facetten i E-s konstnärskap.
-Efter sin sjukdoms värsta period har E. känt ett absolut tvång att få måla, få berätta vad han känt och tänkt som blind. Som lärare har han haft Nils Nilsson och Endre Nemes. E. målar gärna porträtt men är mest intresserad av figurmåleriet och behandlar gärna litterära ämnen-Dan Andersson etc.
E. har haft flera utställningar, varav två uppmärksammade i Visby och en på ABF i Stockholm samt deltagit i två i Göteborg och Mölndal."
Därefter följer en recension från 1954 av Abbe W. Bramzelius publ. i bl.a. Gotl. Allehanda.
Målningen bör vara från ca 1960.
Nu undrar jag om någon sett en liknande signatur på något av Axels verk tidigare, för det är väl ingen tvekan om att det är han som är konstnären bakom tavlan, eller........
Man hittar en del information om Axel på nätet och han står i svenskt konstnärslexikon.
Comment