Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E.Persson 1923

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• E.Persson 1923

Denna tavla ropade jag in i Göteborg för en spottstyver. Stockholmskonst är det ingen som vill ha i den gamla sjöfärdsstaden. Jag har inte bestämt mig för om jag gillar den eller inte men här på Skeppsholmen och Galärvarvet låg jag vinterupplagd med torpedbåt T104 för många år sedan. Om inget annat har den ett kulturvärde med en del av de gamla byggnaderna som för länge sedan är borta. Hittar inget om E. Persson sekelskiftet som jag tycker passar...behöver lite hjälp
    Bifogade filer
    Last edited by Andres; 2011-12-03, 16:40.

Kom igen nu!!! Ingen?

Comment

Jag har kollat i Svensk konstnärslexikon och tyvärr hittar jag ingen som passar. Jag tror att det handlar om en oskolad konstnär, därav en viss naivistisk charm. Kan ändå tänka mig att denne har målat ett och annat alster, så helt omöjligt kanske det inte är att hitta upphovsmannen.

Comment

Tack för kommentar. I konstnärslexion finns en Emil Persson som passar halvbra men tror som du duktig amatör....det som talar emot är vattenspeglingen som är proffsigt gjord. Charmig är den i sin naivitet....

Comment

Ett något sent svar. Min farfars far passar ganska bra in till den person du beskrev. Han levde under förra sekelskiftet, var en konstnär och levde och verkade i samma kretsar som bland annat Grünewald (vilket min farfar har berättat om då han själv träffade Grünewald personligen). Vad jag vet var denne Emil Persson med och målade "Blå rummet" i Stockholms stadshus och att han tackade nej till att vara med i olika konstnärsböcker (av för mig inte utredda skäl). Kontentan är att han visst var professionell men alltså avstod från att skrivas in i uppslagsböckerna.

Hur som helst verkade han alltså i Stockholm och både jag och min pappa har flera liknande verk hemma som det du har köpt. Om du vill skulle jag kunna lägga upp en närbild på signaturen så kanske man kan se om de liknar varandra.

Väl mött

Comment

E.Persson 1923

Jag har en tavla som kanske är målad av samme konstnär.
            Den är signerad Rålambshov 1938 E Persson.
            Tycker signaturen på Andres tavla påminner om den som finns på min.

Click image for larger version

Name:	Rålambshov 1938 E Persson.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	556962Click image for larger version

Name:	Rålambshov 1938 signatur.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	556963

Comment

Working...
            X