Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bruno Liljefors

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Bruno Liljefors

Hejsan
    Vi har fått in en jättefin tavla signerad Bruno Liljefors 1934
    Nu undrar jag lite om hur man vet vad det är för tavla typ oljmålning och reproduktioner, om det är en nyare tillverkning tryck på canvas eller liknande, alla tips är välkomna och om nån vet nått mer om denna tavla vore det jättebra.
    Måtten på tavlan är 102*78 cm(ram mått)
    Bifogade filer

Reproduktion är väl ett bra ord att använda här. Men vad den industriella trycktekniken heter varmed denna och massor av liknande tavlor har framställts vågar jag mig inte på. Motivet är en av BL:s hundratals vinterharar i lagom odramatisk och trivsam framställning för en vardagsrumsvägg i det framväxande folkhemmet. Inga blodiga naturscener som kunde trigga fantasin åt fel håll, men som nog BL hellre målade och som publiken som betalade fullt pris hellre föredrog. Jag tror tiden är mitten av 1900-talet eller däromkring.

En allmän undran hur ett dylikt objekt får förekomma med Bruno Liljefors signatur av originalutseende utan markering att det inte är ett original.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Reproduktion är väl ett bra ord att använda här. Men vad den industriella trycktekniken heter varmed denna och massor av liknande tavlor har framställts vågar jag mig inte på. Motivet är en av BL:s hundratals vinterharar i lagom odramatisk och trivsam framställning för en vardagsrumsvägg i det framväxande folkhemmet. Inga blodiga naturscener som kunde trigga fantasin åt fel håll, men som nog BL hellre målade och som publiken som betalade fullt pris hellre föredrog. Jag tror tiden är mitten av 1900-talet eller däromkring.

En allmän undran hur ett dylikt objekt får förekomma med Bruno Liljefors signatur av originalutseende utan markering att det inte är ett original.
      Ja det är knepigt borde finnas med nån sorts markering att det är en reproduktion för sånna som inte har nån som helst koll (jag tex) många blir nog lurade rejällt i tron om att det kan vara en äkta, vilket jag tvivlade på då vi fick in denna på jobbet

Comment

Ja märkligt. Skall stå reproduktion på den. Brukar ju vara kutym och tala om vem som tryckt det med.

Comment

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
          Ja märkligt. Skall stå reproduktion på den. Brukar ju vara kutym och tala om vem som tryckt det med.
          Nu har jag fått lite mer info om tavlan
          Det är ett oljetryck tydligen så nu vet man det

Comment

Working...
          X