Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roskilde Domkirke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Roskilde Domkirke

Click image for larger version

Name:	IMG_7632.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	638969Click image for larger version

Name:	IMG_7629.jpg
Size:	96,1 KB
ID:	638968Click image for larger version

Name:	IMG_7631.jpg
Size:	71,1 KB
ID:	638970Click image for larger version

Name:	IMG_7627.jpg
Size:	59,2 KB
ID:	638971Click image for larger version

Name:	IMG_7628.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	638972Click image for larger version

Name:	IMG_7630.jpg
Size:	97,9 KB
ID:	638973Jeg har købt mit første maleri. Og jeg aner intet om malerier og malerkunst,
    Er det godt eller er det skidt?
    Jeg kan meget godt lide den lidt naive stil. Kunstneren er bestemt ikke nogen stor mester, men jeg kan se at det er den kirke..
    Så er spørgsmålet hvad jeg burde have set inden køb - jeg må lære mig noget nyt.
    Og skal jeg rense billedet - en tur i badekarret
    Last edited by hose; 2011-08-06, 16:20.

Ett fullt OK vedutamåleri, ungefär 200 år gammalt.
    När en ung adelsman gav sig ut på en "Grand Tour" hörde det till att han köpte med sig hem några tavlor från intressanta platser han besökt - denna ser ut som en sådan!
    Och nog skulle den må bra av lite "opvask" - rekommenderar dock en Blöd Klud med lite balsamterpentin till en början, sedan följt av Aceton - FÖRSIKTIGT - är den gammal så tar aceton bort smutsen - den biter dock även på ny färg!!

Comment

Ja tak for oplysningen. Jeg vil prøve at rense det, men måske jeg først skal rense et maleri som allerede er ødelagt. Bare for at prøve processen.
      Jeg fandt dette billede på nettet. Træerne er blevet højere - egentlig så bør de træer kunne fortælle hvor gammelt billedet er. Man må kunne finde ud af hvornår de er plantet. Formentlig er de meget gamle, jeg må spørge degnen herom.
      Click image for larger version

Name:	985-roskilde-domkirke-.jpg
Size:	40,2 KB
ID:	518617

For maleren finder jeg formentlig aldrig.

Comment

Ramen är 1870/80-tal och med dess innermått är det givet att den inte målningens originala infattning.
        Motivet är charmigt och visuellt mår den säkert bättre av en rengöring, men jag skulle definitivt inte använda mig av bwh:s metod med terpentin och aceton. Speciellt den gröna färgen brukar vara mest känslig.
        Borttagning av fernissa är något för fackmannen - målerikonservatorn - att arbeta med. Tavlan ska ju också få ny fernissa i sluskedet och till det behövs erfarenhet.

Pröva istället med raklödder, mjuk pensel och fuktig, väl urkramad svamp att torka av med - på den andra, ödelagda målningen som träning.
        Lycka till.

Comment

Visst är det säkrare att anlita en bra restaurör - det kostar dock för en enkel rengöring ungefär 10 gånger vad Du gett för tavlan.
          Det finns däremot ett otal handböcker om hur man rengör tavlaor, bl.a. från gammal fernissa, med olika recept, från att använda gammalt franskbröd som "suddgummi" till de mest avancerade kemiska rengöringsvätskor - vad de alla har gemensamt är nog att det enda som inte får komma i kontakt med ytan är VATTEN!!
          Läs några av dem och börja experimentera - det är KUL!
          intygar av egen erfarenhet,
          mvh
          bwh

Comment

Vatten, ja, det är det mest skadliga, och därför ska man ha noga urvridna svampar att torka av med . under korta moment. Helt förbjudet är det således inte, och vad en målning tål, varierar från fall till fall.
            hoses övningsojekt kan ha helt andra egenskaper än domkyrkomålningen, och den kan därför bli ännu mer ödelagd med Din metod, bwh.

Signaturen NT är värd att fråga sig fram med, hos danska konstexperter. Det är bara att knalla in på auktionshuset Bruun Rasmussen och höra efter vad de tycker om målningen och om signaturen kan kännas bekant för dem.
            Om inte, ja då kan den skrubbas ren av hjärtans lust, även om 200 år i et öjeblik ryddes ud.

Comment

Ja det var jo interessant. Konen siger at jeg helt skal undlade rengøring. Hun mener at jeg ødelægger det.

Og jeg er ganske rigtig usikker. Jeg behøver heldigvis heller ikke skynde mig. Jeg må tage det i step.
              Museet i Roskilde, Statens museum for kunst (jeg kører forbi den sidste hver dag), så et auktionshus.
              Måske jeg skal gå forbi museum inden jeg begynder med "væsker"

ps i min tanke igår var at bruge en våd klud som nr 1 - godt jeg ventede med det.

Comment

Working...
              X