Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marinmålning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Marinmålning

Jag har precis skrivit en liten artikel om en marinmålning på Proveniens.

Jag är själv övertygad om att den är målad av L.P. Sjöström, troligen 1876.

Är detta något ni kan bekräfta? Vet någon något om värdet? Den verkar vara målad på en pappskiva eller liknande. Hur bevaras den bäst?
    Bifogade filer
    Last edited by AndersE; 2007-02-03, 19:29.

Tittade och jämförde med några andra skeppsmålningar av Lars Petter Sjöström. Finns en del som talar för att han gjort din tavla. Dom jag tittade på hade överlag signering. Det jag fäste mig mest för var vimplen och seglen som var målade på liknande sätt. Tycker ändå att de andra tavlorna var mer detaljrika än din. Skillnader finns också i sättet att måla himmelen och vattnet. Är det olja akvarell eller blandteknik. det bästa är att sätta tavlan bakom glas om det inte är en oljemålning vilket det inte ser ut att vara. Glöm inte att vid glasning ha avstånd mellan målning och glas.

Comment

Tack för svar och tips Ulferic. Jag får nog studera den närmre för att se hur den är gjord. Den borde nog ramas om så att bakstycket byts ut mot syrafritt. Då kanske jag även hittar signatur?

Jag har en till tavla, som är mycket lik i teknik, och som är signerad Sjöström - därav min övertygelse.

Comment

Här är bilden på den andra tavlan, som är signerad Sjöström 1877:

(Mer om tavlan här)
        Bifogade filer
        Last edited by AndersE; 2007-02-05, 21:21.

Comment

Nu finns även en liten artikel om konstnären - L.P. Sjöström.

Länk

Comment

Working...
          X