Hmm. Även om RvR kanske inte var världens bäste konstnär när det kom till olja så undrar jag om han verkligen kan vara upphovsman till dessa. Menar inte att uttrycka mig nedvärderande på något sätt men jag tycker inte att de håller tillräcklig kvalité.
Finns ganska mycket att läsa om RvR både på nätet och i litteraturen. Han gjorde massor av fina etsningar, bla tillsammans med Axel Fridell i London.
Tack för svar!
Det är precis det jag undrar om verkligen mina målningar är gjorda av RvR.
Har inte hittat några målningar som man skulle kunna jämföra med, eller bild på signatur.
Jag vet inte heller. Har en tavla här, men signaturen verkar vara övermålad. Antingen var det konstnären själv eller så är det annat. Blåa färgen verkar samma som på övriga målningen upptill...
På baksidan av duken finns det text "Gäddede".
Det finns några oljemålningar av RvR på nätet om man googlar lite och samtliga tycker jag håller högre kvalité än det som visas ovan. Här finns också lite olika signaturer av RvR:
Signatures, monograms, biography and art prices by Reinhold Von ROSEN, 1894–1961, Sweden. Also known as ‘VR’.
När det gäller porträttet ovan skulle man ju kunna tolka monogrammet till RvR. Detta porträtt håller enligt mig något högre klass än de visade landskapsbilderna men jag tror ändå inte RvR ligger bakom.
Passar på att visa en liten RvR-kavalkad med etsningar ur mina gömmor:
Comment