Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komik av Nils Kreuger?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Komik av Nils Kreuger?

Hittade denna på en loppis och kunde inte låta bli att köpa den. Verkar vara något slags original för skämttidningen Söndags Nisse. Misstänker att den är från skiftet 1800/1900-talet. Figurerna längst ned föreställer troligen:

Axel Rappe: Tidigare Krigsminister
    Erik Gustaf Boström: För tiden Statsminister
    Knut Agathon Wallenberg: För tiden Politiker och Bankman
    Paul Petter Waldenström: För tiden Riksdagsman och grundare av Missionsförbundet.
    Johan Petersson i Boestad, troligen även kallad Boestad: För tiden Riksdagsman

Min fråga är om detta lustiga alster kan vara en äkta Kreuger? Den liknar inget jag sett, på baksidan står "Nils Kreuger - Originalet" och om jag förstått det hela rätt så fanns det en del personer kopplade till tidningen Söndags Nisse som fanns i Kreugers bekantskap. Signaturen är ju inte Kreugers vanliga vad jag vet men kanske något han använde för mindre seriösa alster? Signaturen påminner om Konstnärsförbundets emblem som han ju är upphovsmannen till.

Någon som kan berika mig med kunskap? Är den äkta? Brukade Krueger göra den här typen av alster? Har den något värde? Går motivet att sätta i något specifikt sammanhang eller koppla till någon specifik händelse för tiden? Ska tillägga att jag är helt novis på området men väldigt intresserad av att veta mer!

Click image for larger version

Name:	NK1.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	638165
    Motivet

Name:	nk2.jpg
Size:	54,1 KB
ID:	638167
    Detaljbild

Name:	nk3.jpg
Size:	55,9 KB
ID:	638168
    Signaturen

Name:	nk4.JPG
Size:	38,6 KB
ID:	638166
    Baksidan där det framgår var den är ramad "Doris (alt Boris) Lindfeldts Glasmästeriaffär Östermalmsgatan 34 Telefon 205201
Working...
X