Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gillöga-Storskär Roland S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gillöga-Storskär Roland S

Ännu kan man fynda. Igår inhandlades denna för 65kr. Bilden föreställer "Enoks bod", (möjafiskaren Enok Karlberg) på Rumpudden, Storskäret. Det är en originallitografi av Roland Svensson, p.t står för provtryck. Alltså ett av de cirka 5-10 första trycken, godkänt och fullsignerat av konstnären. Tavlan bör vara från 1945, samma år som boken "Gillöga" kom ut med text av Sven Barthel och illustrationer av Roland Svensson.
    Bifogade filer

Stort grattis! Det borde vara stört omöjligt att fynda en Roland Svensson i dina hemtrakter.

Bläddrade idag i den ganska nyutgivna "Roland Svensson ömänniskan", författad av Ulf Sörenson och läste att motivet "Kvällsljus" var hämtat på Stora Nassa och att den var gjord med fem stenar och tog fem dagar att trycka. Jag fann provtrycket någon vecka före jul för en hundralapp, så det blev en fin julklapp till mig själv.

Jag ska ta en bild på den imorgon när det förhoppningsvis har slutat regna.

Comment

Tack Kaptenen !
      Blev uppriktigt sagt lite fundersam när jag såg den. Trodde förståss att det var en reproduktion, men tyckte att signeringen såg autentisk ut, och mycket riktigt så var det en originallitografi. Onumrerad som den ska vara när det är frågan om ett provtryck. Stockholm
      auktionsverk hade en specialauktion 2009 och där gick "min" för 5000kr. Det stod inte vilket nummer den hade men det kan ju inte vara lägre än ett felfritt provtryck. Har Du kollat dessa länkar.........tänk att Din och min ligger så nära i tiden, 40-38 resp 40-41, alltså bara två verk emellan, fantastiskt skojigt. Ska bli roligt att se Din.....

Tack återigen Kaptenen för att Du fixar till det när klåpare som jag försöker mig på datormanövrer som jag inte klarar av...
      Last edited by prylsnubben; 2011-06-09, 22:24.

Comment

Inte för att jag vet vem denne Roland är, men stort grattis till fyndet. Kul.
        Pes är mitt google.

Comment

Kvällsljus, Stora Nassa, signerad Roland S, Provtryck

Click image for larger version

Name:	Roland Svensson Kvällsljus.jpg
Views:	1
Size:	85,6 KB
ID:	514847Click image for larger version

Name:	Roland Svensson sign res.jpg
Size:	22,3 KB
ID:	514848Click image for larger version

Name:	Roland Svensson provtryck res.jpg
Size:	13,2 KB
ID:	514849

Tyvärr får jag lite reflexer i glaset, men här är ett provtryck som är proffsigare fotograferat och daterat 1948

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

och samma är till salu nu...

" St. Nassa, Kvällsljus "

Litografi, 2:a Provtrycket (vanligtvis gjordes 1-3 provtryck)
          1948, daterad och signerad

---
          Jag misstänker att vi båda två behöver byta till syrafritt.
          Last edited by Kaptenen; 2011-06-10, 14:14.

Comment

Roligt att se den Kaptenen, tack för det. Min är inlämnad till ramaffären idag, han tyckte det räckte med att damma av den och att byta passepartout. En affär på 300kr, absolut prisvärt.

Comment

Working...
            X