Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstnär K.Helge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Konstnär K.Helge?

Jag har en tavla som är signerad K Helge. Någon som vet någonting om denna konstnär?

Jag har lånat en bild av en tavla som också är signerad K. Helge på nätet. Se bild.

Tacksam för alla tips och svar
    Bifogade filer
    Last edited by ullelun; 2011-02-28, 14:20.

Jag undrar om det inte är en landskapsmalare Helge Kemner?

Comment

Tack för ditt svar Marieke1.
      Vet du om namnet som du nämnde signerade sina tavlor på detta sätt alltså K. Helge?

Jag bifogar lite bilder på min tavla och även signaturen på tavlan. Jag tycker stämmer överens med sinaturen på tavlan som jag lånade på nätet.
      Bifogade filer

Comment

Jag är ingalunda säker pa att det är Helge Kemner (fran förra sekelskiftet), men han malade under flera synomymer, och at minstone en av dem hade Helge som efternamn, Jon Helge eller liknande, sa varför inte K. Helge. Ser duken gammal ut? Titta pa baksidan. Om den är väldigt fräsch, är det säkert inte han.

Comment

tack Merike1 för ditt svar.

Jag tror nog inte att det är Helge Kemner om han var verksam i sekelskiftet. Detta eftersom duken är relativt fräsch. Duken är även fästad på "innerramen" med häftklammer så jag tror inte att målningen är särskilt gammal. Kanske 60-70 tal. Ramen tror jag också är relativt nytillverkad men i gammal "guldig" stil.

Comment

jag har åxå en sån tala... står det k helge?

Comment

Karl Helgo är ett alias för Helmer Karlsson, avhandlad som hötorgare i Vivianne Renauds bok om dessa målare.

Comment

Working...
              X