Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flicka med ljus?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flicka med ljus?

Någon som vet något om denna konstnären

Click image for larger version

Name:	Flicka med ljus Bark.jpg
Views:	1
Size:	33,1 KB
ID:	632345

Click image for larger version

Name:	Namnteckning Bark.jpg
Views:	2
Size:	46,0 KB
ID:	632346

Är säkerligen Arne Bark från Gullspång. Brukar vara lättsålt i trakterna runt födelseorten. Gjorde många saker i denna stilen. M. a.o barn. Går säkert att finnamer på nätet om honom.

Comment

Ulferic, Tack för ditt svar.
      På en utav Bark-tavlorna vi har, där står det att den är köpt i Lidköping 1977. Kan det stämma då med Arne Bark Gullspång?
      Skall verkligen leta mera! Jag tycker att han är mycket duktig!

Comment

Arne Bark är säljbar lite runt om i landet. Motiven anses väl tilltalande. Avståndet till Lidköping från Gullspång räknat är inte så långt. Nu var han född i Gullspång. Har inte kollat var han var bosatt men har för mig att han var trakten trogen.
        Tillägg: Var tvungan att kolla. Han bodde både i Kristinehamn och Lidköping så det var inte konstigt att tavlan sålts i Lidköping.
        Last edited by Ulferic; 2011-01-26, 18:14.

Comment

Tack ännu en gång Ulferic!
          Skall försöka söka vidare på om det finns fler Bark som målat eller målar!

Comment

Hej igen!
            Nu har jag hittat en hel om Arne Bark. Fantastiska målningar och höga priser på somliga.
            Det stod på WIKIPEDIA att han även bott i Lidköping.

Comment

vem

Skulle tro att det är Arne Bark, född 1927, död 1983, var en svensk konstnär. Bark föddes i Gullspång, men bodde senare i Kristinehamn och Lidköping.

Bark är mest känd för sina barntavlor i olja, men målade också gärna dalkullor, fiskargubbar samt naturmotiv. Han gjorde även porträtt efter beställning. Bark inspirerades främst av Anders Zorn och Carl Larsson vilket kan spåras i förekomsten av liknande motiv och färgsättningar

Comment

yloppan
                Tack för ditt svar. Jag får googla runt lite och titta på priserna på Barks tavlor.

Comment

Working...
                X