Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raatikainen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Raatikainen

Hej jag har en tavla som är målad av Mikael Raatikainen 1944 Fins det
    någon som kan säga var motivet finns ? Troligtvis från Västra Götaland
    Bifogade filer

Kan motivet komma från Bohuslän?????

Comment

Han kom från Finland via Uppsala till Skaraborgs län. Därefter for han till Älvsborgs län. Målade gårdar och hus lite runt om i Skaraborg. Var även uppe i Värmland och målade. Ditt motiv kan kanske som du skriver vara från Bohuslän. Kanske Värmland. Har för mig att han även var längre norrut i landet.
      Under tidigt 1900-tal hade vi en Gåramålare här i norra Skaraborg som förmålade himmelen och molnformationer. På plats gällde det att passa in motivet på duken. Därför ser alla hans himmlar och moln likadana ut på de flesta målningarna. Kanske R. gjorde likadant. Liten utsvävning från din fråga.

Comment

Raatikainen

Hej jag återkommer på nytt Fins de någon som känner igen denna plats ?I Västergötland Småland Bohuslän ?

Comment

Frågan har fått ett svar min fru hittade platsen på datorn Platsen heter Inseros i Lindome och sjön är yttre Ingsjön

Comment

Ursprungligen postat av einarsson Visa inlägg
            Hej jag har en tavla som är målad av Mikael Raatikainen 1944 Fins det
            någon som kan säga var motivet finns ? Troligtvis från Västra Götaland
            tavlan föreställer inseros i lindome sjön heter västra insjön

Comment

Working...
            X