Visade denna tavla i länken för födelsedagar. Tavlan köptes strax efter Gudruns härjningar. Blev själv inblandad i uppröjningen efter henne då den lantbrukare jag då och då jobbar åt även är skogsägare. Målningen som sådan är inte mycket att tala om utan det var ett rent känslomässigt köp. Konstnären är Folke W:son Berg, 1896-1974. För mig blir det ofta så att konst köps lite efter hur jag för tillfället mår. Många tavlor som köpts har därför inget högre ekonomiskt värde om vi nu skall prata pengar. Några gånger har köpen varit lyckade både för humöret och ekonomin.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
I Gudruns spår.
Collapse
X
-
Med en stor skillnad... Efter Gudrun stod inga frötallar kvar. Särskilt inte uppe på höjderna.
Det är ju så att vara jordbrukare i vanliga fall också. Man är oerhört beroende av vädret och måste ta vara på tillfällena. Det är svårt att planera in övertid i kalendern...
Jag gillar den här tavlan också, men håller nog med dig om värdet.
-
Vi skall inte lasta Gudrun för allt som skett. Här får vi nog lägga ansvaret på oss själva.
Strax före jul var jag på en loppis och fick blicken på denna lilla målning. Varför jag blev hagalen på den är svårt att förklara. Färgerna,motivet eller något annat är svårt att förklara. Naturligtvis var priset 10 kronor en orsak. Hade inte köpt den om priset varit över några hundralappar. Vem som målat vet jag inte(osignerad) och lär antagligen aldrig få reda på detta. Skriver detta som en fortsättning på en tidigare diskussion vi hade här på PES. Hoppas att fler visar tavlor som ni själva tycker om oavsett vad experter och förståsigpåare anser.
Comment
-
Comment
-
Nu hoppar vi på ett ben igen. Kom att tänka på en jag haft där hela tavlan var gjord i ett stycke plywood, ditmålad ram moitv, hamnstad där husen och båtarna långt ute till havs var lika stora.
Och som kronan på verket rubbet överdragit med klarlack, ett verkligt missfoster eller skall vi säga naiv i kubik?
Det är rätt kul med dessa "utstickare" eftersom dom är så förbenat dåliga.
Bara man inte blir smittad så gör det ingenting att man har en sådan någon kort tid.
Comment
-
Kul med reaktioner åt båda håll. Alla har vi olika uppfattningar om vad som är bra eller dåligt. Tänk om alla tyckte och tänkte likadant. försöker visa lite "konst" som både roar och retar.
Vet inte om detta verk kan få dig mindre deprimerad 776. Om inte får jag nog ta fram lite järn. Risken när du ser detta är att du blir ännu mer deprimerad.
Comment
-
Ja, motivet är lugnt, men jag tycker det är oroligt målat. Det ser ut som om det är en vildsint furie som fört penslarna över duken.
Ulferic, din sista är ytterligare ett exempel på ett fantastiskt folkligt måleri! Jag älskar känslan av "vilja men inte kunna"...
Comment
-
Tar en målning som de flesta förmodligen har lätt att ta åt sig. Inga konstigheter utan visar rakt upp och ned vad det är. Målat av Carl August Fahlgren(1819-1904). Motiven oftast från Roslagen. Hans yrke var egentligen specerihandlare med målning som hobby.
Det ljusa i bildens vänsterkant är blixten.
Comment
-
Den sista tavlan är tråkig, det händer inget. Ändå har jag också köpt ett par sådana, mest för att det känns svensk natur.Ska visa en med svankryggiga kor, konstnären hade nog aldrig sett en i ute i naturen.........Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment