Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målning. Men varifrån.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Målning. Men varifrån.

Har denna målning som jag antar är från någon svensk stad. Målningen som sådan kan vi bortse ifrån. Vet att vi är spridda runt om i landet och kanske någon känner igen vilken stad målningen föreställer. Tavlan köptes tillsammans med några andra tavlor på en auktion i Västergötland. Känner inte igen motivet från städerna nära mig. Någon som tror eller vet?
    Bifogade filer

Jag skulle säga Örebro...
    En liten del av slottets ena torn ovanför träden till höger.
    På denna bild kan man ana från vilket håll bilden är tagen:

Jag kan naturligtvis ha fel också. Alltid lika trixit med målningar som inte alltid är fottografiskt avbildande.

Comment

Nja, jag skulle nog säga INTE Örebro. Det stämmer inte med sådant vatten in slottsparken och så stämmer inte tornet/kyrkan rakt fram. Där ligger Allehandahuset och Frimis, de ser inte ut så. Däremot så har jag ingen aning om var det skulle kunna vara.

Comment

Intressant Peter. Min fru som sett sig omkring i världen anser också att det är Örebro. Målningen är utförd antagligen 1900-1920 så mycket har säkerligen förändrats i våra städer. Statyn i förgrunden kan kanske vara en ledtråd, om en står kvar på sin plats. Den stora röda byggnaden till höger och kyrkan borde finnas kvar. Byggnaden till vänster om kyrka ser lite officiell ut. Sjukhus, kasern eller något liknande?

Comment

Kyrkan rakt fram stämmer inte in med Örebro. Det finns ingen kyrka så nära slottet. Nikolaikyrkan som ligger närmast ser inte ut sådär alls. Tror att ni kan ge upp Örebro.

Comment

I slutet av 1800talet förändrades tornhuvarna, de på bilden liknar de gamla på Örebro slott. Håller med EB att kyrkans läge är fel men o andra sidan så kan det vara artistens fria fantasier.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Om man nu som amatörmålare vill föreviga Örebro, varför gömmer man då slottet bakom träden? Tror inte det är gamla "Wadköping" vi har att göra med.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Om nu inte målningen är geografiskt korrekt skulle den vara målad med utsikt från Engelska Parken i Uppsala, med slottet till hö, där finns domkyrkan som med lite fantasi kan vara i gotisk stil.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  I slutet av 1800talet förändrades tornhuvarna, de på bilden liknar de gamla på Örebro slott. Håller med EB att kyrkans läge är fel men o andra sidan så kan det vara artistens fria fantasier.
                  Men är det en kyrka ens? Torn, ja, men huset under ser inte ut som en kyrka. Och målningen behöver inte vara 1900-tal och slottet kanske inte är huvudmotivet.

Många om och men, men mitt första intryck är ändå Örebro... Kolla med deras länsmuseum. De borde ha en del koll på historiska hus också.

Comment

Det finns inget torn åt det hållet och huset bredvid som har ett mindre torn existerar inte. Har i minnet stått på olika ställen för att se om något skulle kunna stämma men det gör det inte. Även om konstnären har fabulerat friskt så känns det inte örebro, även om det är några år sedan jag flyttade därifrån.
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vi kommer kanske inte längre i sökandet efter den försvunna staden. Söker på nätet och kanske hittar jag den rätta. Frågan finns ju kvar och förhoppningsvis dyker det rätta svaret upp.

Comment

Working...
                      X