Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zampognari av Emil Hallgren- akvarell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Zampognari av Emil Hallgren- akvarell

I en tråd presenteras de bästa loppisfynden och jag har svårt att välja, men jag finner sällan konstverk som jag vill ha på mina väggar. Därför väljer jag denna akvarell av Emil Hallgren, som föreställer en italiensk zampognari, som spelar italiensk säckpipa; en zampogna.

Zampognari var herdar som vid jultid kom till städerna för att hylla jungfru Maria. Dessa musikanter var omtyckta och för sitt spel fick de pengar av åhörarna. Att avbilda dessa musikanter i bild och som skulptur går åtminstone tillbaka till medeltiden. Bland figurerna till de italienska julkrubborna återfinns ofta en zampognari. Traditionen verkar fortfarande vara stark i Italien. På nätet finns det många youtube-filmer där man kan se på och höra hur dessa säckpipor låter. Jag valde denna Tu scendi dalle stelle, eftersom den visar den italienska säckpipan i konsten.

Av Emil Hallgren finns inte så mycket sevärt på nätet, dock fångades jag av denna blyertsteckning som föreställer Anna Olsdotter från Wåmhus. Under min zampognari står det namnet Francesco Rossi i blyerts och jag var rädd att det var en senare påskrift, men när jag fann Anna så är jag säker på att Rossi är namnet på säckpipsblåsaren. Emil Hallgrens signatur är målad och längst upp till höger mycket svagt något som liknar ordet zampognari.

Fotot av Emil finns i Svenskt Porträttgalleri XX och i Svenskt konstnärslexikon kan man läsa följande om honom...

Hallgren, Carl Emil Georg, f. 1839 1/11 i Stockholm, d. 1894 20/8 därstädes. Målare och tecknare; kanslisekreterare i Lantförsvarsdepartementet. Föräldrar: bergsrådet Jonas (Jonathan) Adolf H. och Kristina Lovisa Strömbom. Ogift. H. var elev vid konstakademien 1857-- 60 och 1863-- 66. Han deltog företrädesvis med genremålningar i akademiens utställningar 1866, 1868, 1873 och 1877 samt utställde med Stockholms konstförening, inom vilken han 1870-- 82 beklädde posten som sekreterare och konservator. I E. Lundgrens maner målade H. landskap i akvarell, företrädesvis med motiv från Stockholms omgivningar. Han var även verksam som karikatyrtecknare och utgav under signaturen Eskil ett flertal album med tämligen dilettantiska men kulturhistoriskt intressanta teckningar: ”Från konstutställningen 1866. Teckningar af Eskil” (1867), ”Vinternöjen. Teckningar af Eskil” (1867), ”Sommarnöjen. Teckningar af Eskil” (1868), ”Studier från år 1877 af Eskil”, ”Studier från år 1878 af Eskil” samt ”Salongsastronomi af Eskil” (1884). Teckningar av H. finns i Kungliga biblioteket och Nationalmuseum. G.L.

Denna akvarell där bildmåttet är 29 x 18 cm är troligen målad i Italien, men det framgår inte av några källor att han gjorde några studieresor. Han har uppenbart gjort ett studieuppehåll från konstakademien mellan 1860 och 1863.
    Är det någon som kan komplettera med tidpunkt för en resa till Italien?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-22, 18:34.
Working...
X