Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp sökes

Hej

Min gissning är att denna tavla föreställer kung Leonidas strid vid Thermopylae. Men mina frågor är när kan denna tänkas vara målad? I vilken still? Samt någon ide om konstnär. Tavlan är signerad tyvärr syns det knappt. Går det att lämna in tavlan och få fram en tydligare signatur? Tacksam för all hjälp. Ledsen för blixt reflektionen på bilden.

Mvh

/Mathias
    Bifogade filer

Klassicistiskt historiemåleri var fram till 1800-talets slut betraktat som den högsta konstarten vid konstakademierna. Därför blir det svårt att precisera när. Magkänslan säger 1775-1830, men jag kan vara helt fel på det. Ramen ser ut som den har tillkommit runt 1900-20.

Kan du ta en bild på baksidan, för den kan säga lika mycket som framsidan. Försök att ta en makrobild på signaturen och beskär den hårt.

Comment

Ser det inte ut som ett så kallat "oljetryck".

Comment

Nä, oljetryck krackelerar väl inte. Jag tycker nog den ser ut att vara på duk. Jag håller i stort med Kaptenen men skulle tippa att den är målad tidigast 1820.

MvH
        Emil
        Last edited by Emil Brannstrom; 2010-09-29, 09:41.

Comment

Hej

Tack för hjälpen så långt, bifogar lite mer bilder och hoppas att det kan vara till hjälp. Står något på ramen, men om inte den är samtida så behöver det ej vara relevant, Verkar vara på tyska.

Mvh

/Mathias
          Bifogade filer

Comment

Kan vi få en bättre bild på ett av spännramens hörn? Duken verkar inte vara uppspänd som man kan förvänta sig att en konstnär skulle göra (betyder inte ett smack, men ändå!).

MvH
            Emil

Comment

Hej Emil

En bild kan vi ordna, men du får förlåta en glad amatör. Med spännramens hörn menar du?

Kan det vara detta? Lyckade även med en bättre motiv bild.

Tack & Mvh

/Mathias
              Bifogade filer
              Last edited by M.G.M; 2010-09-29, 21:52.

Comment

Working...
              X