Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det en Lembit Nõmmeots ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det en Lembit Nõmmeots ??

Vi har köpt en tavla på Auktion idag som vi undrar lite om. På baksidan står det en text om "Lembit Nõmmeots" men tavlan är sign -B 73 Kan det vara så att han sign B ? Någon som vet något om detta ? Bifogar bilder.

Tackar på förhand
    Bifogade filer

Hej,
    Det är en Lembit Nömmeots (han var min far). Det som ni tyder som "B" är i själva verket -ts, m.a.o. sista bokstäverna av efternamnet. Dom sista artiondena av sitt liv signerade han sina tavlor sa.
    Med vänlig hälsning,
    Merike Petrich

Comment

Not so fast!

Denna teckning har gnagt och gnagt pa mitt undermedvetna. Jag maste nog ta tillbaks min förra komentar. Först och främst har det med stilen att göra. Sedan 1950-talet har jag inte sett min far, Lembit Nõmmeots, göra nagot i konstväg som ens närmar sig realism. Förlat at säger sa, men jag tycker ocksa att den främre figuren är väldigt misslyckad (benet) – jag kan inte tänka mig att han skulle ha behallit, ännu mindre salt, nagot sadant. (Min syster började skratta när hon sag den.) Jag har bara sett tva tavlor där han avbildade människor: en pastell av min mor fran början av 1930-talet och en oljemalning av en av mina systrar fran mitten av 1940-talet. Dessutom har jag aldrig förr sett en teckning av honom – han malade alltid. Jag har visserligen inte bott i Sverige sedan 1967, men även hans nyare konstverk, som jag inte själv sett, har jag alltid känt igen fran foton fran olika ateljeer, konstsamlingar och museer. Hans tavlor är i regel mycket färgrika, och malade i olja eller pastell. Se till exempel denna tavla fran 1951: http://digikogu.ekm.ee/lisa/pagulask...1/?&offset=160. Sen är det nagot konstigt med den lilla lappen pa baksidan. I 1973 hade han bott i Goteborg närmare 15 ar, alltsa inte i Boras. Lappen är säkert fran nagon annan tavla, som han verkligen malade. Han var en mycket noggrann man och skulle aldrig ha satt pa en lapp med utdaterad information. So, sorry, but no cigar! Nagon har skojat med er.

Comment

Working...
      X