Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

X:et och en oidentifierad teckning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• X:et och en oidentifierad teckning

Köpte ett antal bilder igår, bl.a. ett par X:et och Hilding Linnqvist och denna teckning som jag tycker är riktigt bra. Är det någon som känner igen signaturen? Efternamnet kan möjligtvis eventuellt kanske vara Ewald, men det har inte gett mig något google så här långt. Sen en förmodligen dum fråga: X:et litografierna är signerade men onumrerade. Hur tolkar man det; är det typ en obegränsad upplaga eller tvärtom?

M.v.h.
    Bifogade filer

Xet brukade stava sitt efternamn Erixson så din tavla kan nog vara av en annan Erixon............
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Har en onumrerad X:et litografi som är signerad Sven Erixson, köpt av en av konstnärens ättlingar. Vågar inte uttala mig om din tavla.....

Comment

Tack för era svar!

Hade helt missat detta på signeringen... På den andra Erixson, i samma format och stil, ser man dock "s:et" tydligt. Sätter in en bild under morgondagen. Känner mig ganska säker på att bilderna är X:ets.

Vad gäller ättlingarna låter det ju som en rimlig teori att några bilder utöver den ordinarie serien sprungit iväg till nära och kära.

M.v.h.

Comment

Så. Här är bilderna på den andra. Ingen som har någon tanke om upphovet till teckningen?

M.v.h.
          Bifogade filer

Comment

Visst är det X:et, inget att tveka på.
            Bid now on Invaluable: Erixson, Sven 'X:et' färglito, Vid tvättplatsen, from Hallands Auktionsverk on June 24, 2010, 04:00 PM CET.

Detta blad ingick i en mapp men även då brukar de individuella bladen numreras. Kanske är det ett provtryck, EA- eller HC-upplaga. Men enligt gällande praxis skall alla typer av upplagor numreras, vilket av kommersiella skäl inte alltid efterlevs.

Teckningen är intressant. Lite Grünewald över schvunget i signeringen...

Comment

Varmt tack för det (X:et) och kul att du delar mitt intresse för teckningen! Du satte lite griller i huvudet på mig så nu har jag ivrigt letat efter en "Gwald"-signatur, men det var nog lite för entusiastiskt av mig... Det kan vara lite vad det vill för den här har jag verkligen fallit för. Får bara se till att styra upp en ny passeparteut så blir den fin där den hänger.

M.v.h.

Comment

Hakar på, nu när ni bland annat pratar om X:et, och Mr. verkar "kunna honom".
                I handstil kan jag tänka mig att båda är signerade av X:et, och här kommer en tredje, innan han ska ha lagt till x i efternamnet.
                Det är fortfarande osäkert med detta akvarellererade linoleumsnitt, daterad -19 och för flera år sedan var den upåe till diskussion på AP. Två lika läger blev resultatet, för och emot att den skulle vara av X:et.
                Sedan mailade jag Moderna museet i saken, och fick svaret för två år sedan:

"Hej!

Nu har jag tittat närmare på de bilder du bifogade. Det är inte lätt att avgöra om det är en X-et eller inte, men visst är det fullt möjligt. Signaturen överensstämmer efter vad jag kan se med hans handstil. Någonstans runt 1918-19 började han att skriva sitt namn med ”x”, men eftersom detta verk är daterat .19 så kan ”Sven Eriksson” stämma. Motivet och stilen är väl inte direkt typiskt för konstnären, men man får förstås påminna sig om att detta var i början av hans karriär.
                Hoppas att detta vaga utlåtande kan vara till någon glädje."

Vänliga hälsningar,
                Ylva Hillström
                Moderna Museet"

Det kan vara bra för er att "samla" på hans signeringar som dokumentation i hårddiskens arkiv.
                När det gäller mitt tryck, ligger den fortfarande i malpåse och väntar på att bli fullt erkänd.
                Bifogade filer

Comment

Den var också intressant Gideon. Jag är absolut ingen expert på X:et men visst är det en konstnär som gjort snittet, även om jag inte kan förstå varför han skulle på att kladda med akvarell på det fina trycket.

Det som talar för att det är X:et är signaturen, det moderna bildspråket och att det är grafik 1919 (det är få klåpare som höll på med grafik vid denna tid). Om det är någon annan Sven Eriksson som gjort snittet borde även denne finnas med i några register, vilket han inte verkar göra.

Med den pragmatiska synen på det hela är det sannolikt X:et.

Comment

Han föddes 1899 och enligt http://www.xetmuseet.nu så gjorde han sin första tryckning i 21-års åldern. Så antingen är detta ett okänt verk av honom eller någon helt annan.

Det fanns en konstnär som hette Erik Ewald. Det kan vara han som är upphovsman till den första.

Comment

Tack Mr. och daniel s.
                      Jag har mailat xetmuseet och bett dem klicka på länken hit.
                      Det ska bli intressant att se vad det blir för svar.

Comment

Tack Daniel!

Har helt missat ditt svar. Tycks inte finnas så där särdeles mycket info om karln på nätet så här långt men nu har jag något att ånga vidare på.

M.v.h.

Comment

Working...
                        X