Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är konstnären?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vem är konstnären?

Hej PESare

Jag vet att det här är näst intill omöjligt men kanske, kanske finns det någon därute som, trots att tavlan saknar signatur, kan komma på vem som målat den?
    Det är olja men inte målat på duk utan någon typ av trämassa. Mitt otränade öga får det till tidigt 1900-tal, kanske expressionism, men jag kan verkligen inte det här med konst. Den påminner om en dansk bildkonstnär som jag tidigare ägt ett tryck av men det var från 1940-talet. Expressionismen kom väl till våra nordliga breddgrader några decennier senare om jag har förstått det rätt.
    Kanske är det inte en välmålad tavla? Ibland märker jag att det jag gillar ligger långt bort från vad kritikerna skulle kalla godkänt
    Bifogade filer

Hej Hannuman!

Jag säger inte att ingen kommer veta vem konstnären är MEN...

Man kan inte säga att tavlan är expressionistisk. Varken uttrycket, motivet eller sättet tavlan är målad är expressionistiskt i konsthistorisk mening. Tavlan är generellt sett så pass "allmän" att i princip vem som helst skulle kunna måla en likadan. Vidare är det inte ett särskilt avancerat måleri i någon bemärkelse, snarare tvärtom. Allt detta får mig att tro att det handlar om en amatör som målat "hellre än bra" så att säga och därför blir det nog svårt att hitta konstnären. Lycka till dock!

MvH
    Emil

Comment

Working...
    X