Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

från 1881???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: från 1881???

God kväll!
    Vad kallas detta när man trycker en bild på tyget? Denna "tavla" verkar vara en sådan i alla fall
    Är det från 1881 eller nytillverkad i utlandet (med min "otur" så köper jag sådant i massor verkar det som).
    Med vänliga hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Det är en reproduktion av en xylografi från Ny Illlustrerad Tidning 1881. Fritz von Dardel hade tecknat förlagan.

När reproduktionen gjordes framgår inte, men förslagsvis kanske hundra år senare.

Comment

Så man hade en xylografi och gjorde ett tryck 100 år senare??? Jag blir inte klok på det här. Det är som en ny värld för mig hahaha och det blir bara värre och värre! Strålningsfysiken känns mera bekant just nu... Jag måste strunta i kurslitteraturen i år och köpa böcker om konst, keramik och engelska mässingljusstakar istället!!!

Tack så mycket för svaret, Kaptenen!!!!!

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
        Så man hade en xylografi och gjorde ett tryck 100 år senare???
        Det är möjligt, någon form av förlaga har man haft bevarad om det var en tidning med bilden eller xylografiträblocket och om de använde sig av en modern tryckmetod när din reproduktion gjordes vet jag inte.

Comment

Vad är skillnaden mellan en modern och en ickemodern tryckmetod?

Comment

Offset är exempel på en modern tryckmetod medan xylografi är en gammal.
            det finns massor av tryckmetoder som är mer eller mindre moderna. Litografi tex var en modern metod på 1800-talet men kanske räknas som gammal nu.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Jag har läst hela kvällen igår om xylografi. Vad mycket nytt man får lära sig här! Tidningen upphörde existera 1900. Jag ska kolla upp vilka år man gjorde reproduktioner från bilder i tidningen!
              Tack så mycket för hjälpen!

Comment

Working...
              X