Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E Schwab?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• E Schwab?

Jag har en samling tryckta blad av en E Schwab. Motiv från Södermanland, säkert inget värde i dem. Men jag undrar om någon vet något om konstnären?

Det hade varit spännande om du kunde ta ett foto av något av motiven. Jag tror att det kan vara Eigil Schwab (1882-1952). http://sv.wikipedia.org/wiki/Eigil_Schwab

Comment

Eigil Schwab

Tack för svaret!

Jag lägger ut några bilder. Motiv från Penningby slott, Spelviks kyrka och Rosenberg, Björnlunda.
      Bifogade filer

Comment

Från Wikipedia
        Eigil Vilhelm Schwab, född den 28 mars 1882 i Stockholm, död där den 4 juli 1952, var en svensk konstnär, målare, grafiker, illustratör och skämttecknare.

Schwab studerade vid Konstindustriella skolan i Stockholm samt vid Konstakademien. Han har utfört ett flertal affischer, bokomslag och tidningsteckningar samt illustrationerna till Fridas bok och Ådalens poesi samt i bokverket "Sverige". Han började sin bana som porträttmålare men övergick tidigt till att bli politisk-satirisk och skämttecknare i tidningarna Söndags-Nisse, Naggen och Lutfisken. Under senare är ägnade han sig huvudsakligen åt landskaps- och stilleben-måleri. Schwab är representerad på Nationalmuseum i Stockholm och Statens porträttsamling, Gripsholms slott m.fl. Han utnämndes till professor 1939.

Schwab var gift tre gånger; den första med Ebba Hellsten, den andra med Anna Axén och den tredje med Runa Lindahl. Det första äktenskapet var barnlöst; i det andra föddes sonen Per Schwab och i det tredje Tulla Schwab-Andersson och Christer Schwab.

jag har själv åtminstone 10 tryck av hans Akvareller. Tänker der fins massor, så värdiet är icke eksisterande, när bortses ifrån att han skicklig.
        mvh

Comment

E Schwab

Tack för info. Ja visst var han skicklig.

Comment

Working...
          X