Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bengt Lindström, lappverk...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Bengt Lindström, lappverk...

Hallå alla konstvetare,
    Det här lilla collaget, uppbyggt av olikfärgade papperslappar på pannå fyndade jag för många år sedan. Format 15x25 cm. Signatur Bengt Lindström på baksidan. Är det den kände konstnären eller en namne? Och vad förställer collaget? Spännande att se vad ni säger. So long....
    Bifogade filer

Skator med vårkänslor.

Comment

Hallå Kecke, rolig gissning i tidig vårsol. So long...

Comment

Tror det är skyddspappret från golvet han haft då han skapat sina verk som någon förbarmat sig över efter städningen....

Comment

Jag tycker absolut det ser "Bengtsk"ut och eftersom jag nästan är släkt med honom (nä men han är i alla fall från Härjedalen…) ville jag gärna försöka hitta lite info som kan ge svar på frågan. Jag fann i alla fall detta, att han har jobbat med collage:

”Han arbetade från början figurativt, abstrakt, med collage och mosaik.”

Eftersom jag faktiskt gillar i alla fall en del av hans konst kollar jag kanske mer när jag har tid och ork. Jag blir glad av hans färgglada tavlor. Och målar något liknande själv.

Comment

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
            Jag blir glad av hans färgglada tavlor. Och målar något liknande själv.
            Eller nja?
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
              Eller nja?
              Härlig tavla BerNils,den gör en glad! Min far hade en arbetskamrat som varit svåger med Bengt och hade många tidiga verk av honom.
              Mer eller mindre forografiska,mest naturmåleri mycket detaljrika.
              Kim, Jag tror också att det är B L som varit i farten under sin tidigare karriär.

Comment

Hallå alla konstvetare och tack,
                Nu vågar jag tro att det är BL och jag har faktiskt satt Claes Moser (Antikrundan, ni vet) på prov då vi körde en pressträff med ett antal experter som fick gissa på konstiga föremål. Signaturen var täckt. Claes prickade 50-talet och Paris, och Legèr, men inte BL. När han fick se signaturen var han säker. Tidigt experiment och han tror att det är ett självporträtt, ja man kan se ögon, näsa mun.

Enligt samme expert är de tidiga "verken" av namnkunniga konstnärer mest intressanta, de flesta fastnade i gamla hjulspår och kreativiteten avtog. Bengt Lindström är ett talade exempel på detta. So long...

Comment

Hallå BerNils, Får man lov att recensera?
                  BerNils från Östersund är en spännande bekantskap, en färgstark konstnär, som vågar utmana betraktaren. Vad förställer bilden, frågar man sig? Är det ett porträtt eller jordens undergång? Fyrverkeri? Tolkning av Aniara?
                  Svaret ligger i betraktarens fantasi. Viktigare än motivval är kompositionen, det dekorativa, det som talar till sjätte sinnet.
                  BerNils ställer ut på Galleri Pesanien, ett verk utan titel, 1997.
                  Kim von Platen

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå BerNils, Får man lov att recensera?
                    BerNils från Östersund är en spännande bekantskap, en färgstark konstnär, som vågar utmana betraktaren. Vad förställer bilden, frågar man sig? Är det ett porträtt eller jordens undergång? Fyrverkeri? Tolkning av Aniara?
                    Svaret ligger i betraktarens fantasi. Viktigare än motivval är kompositionen, det dekorativa, det som talar till sjätte sinnet.
                    BerNils ställer ut på Galleri Pesanien, ett verk utan titel, 1997.
                    Kim von Platen
                    Tack så mycket för att du hänger med på min lek, så fint dessutom! Mycket roligt när någon försöka utläsa något av mina bilder. Sanningen är att jag älskar att kladda med färger, som terapi, och när jag kommer in i "ett annat tillstånd" vet jag inte var det bär hän. Så att du nämner sjätte sinnet är kanske en fullträff. Förmodligen säger bilden något om mitt inre, just den dagen.

(Hoppas Bengt där ovan ursäktar att jag klampade in i hans konst!)

Comment

Hallå min vän,
                      Snacka inte om terapi, att tänka, skriva, teckna, måla, forma, uppfinna, uppföra och utföra är livets mening. Lägg ut en tråd eller gör ett eget galleri som ett album här. Vad kostar verket?
                      So long...

Comment

För mig föreställer motivet en glad grupp franska sjömän och officerare som just mönstrat av sitt skepp och är på väg ut på stan i ex. Marseille eller Nice.

Comment

Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
                          För mig föreställer motivet en glad grupp franska sjömän och officerare som just mönstrat av sitt skepp och är på väg ut på stan i ex. Marseille eller Nice.
                          Har glömt tacka för den fantasifulla tolkningen! Jättekul! Och själv vet jag inte, hade inte tillfrågat någon (psykolog) förut. Men visst kan jag ha detta inom mig. Från tidigare liv då...

Och "verket" är ingen tavla, bara ett stort pappersark som ändå blev rätt läckert när jag komprimerade det.

Nu åter till Bengt L en sväng. Ett verk här i Östersund som jag verkligen gillar. Den står utanför Bilbolaget och lyser upp tillvaron för alla (mer eller mindre) frustrerade arbetare och tjänstemän som reser längs Fagerbacken till och från industriområdet. Världens Vackraste Volvo, enligt mig!
                          Bifogade filer

Comment

Signaturen stämmer inte överens med den kände Bengt Lindström, han gör ögla på sitt L, till exempel, så jag gissar att det tyvärr är en namne...

Eller så har någon tidigare ägare skrivit dit signaturen...

Comment

Vilken tavla är av Bengt Lindström, och vilkan av NerNils.
                              Eller har jag inget fattat als?

Comment

Working...
                              X