Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstnär R Sammland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Konstnär R Sammland

Hej allihop!
    Blev tipsad om denna sida och hoppas att ni kan hjälpa mig med en tavla som vi har ärvt. Den har signaturen R Sammland 1896 och jag har med hjälp av google fått fram Rudolf Sammland, nerflyttad till Kristianstad från Stockholm omkring 1890 och skulle vara en dokumenterad fotograf. Ingenstans står att han även målade tavlor. Vår tavla är ett motiv med en å och skog, kanske Helge å om det är samme man. Tavlan kommer troligen från min mans farmor o farfar som bodde i Fjälkinge utanför Kristianstad. Ramen är väldigt bred och tjock, guldfärgad. Själva tavlan verkar vara målad på en masonitskiva, med olja.
    Hoppas någon vet något om denne konstnär!

MVH Margareta
    Bifogade filer

Hej och valkommen hit. I "Svenska konstnarer" finns inget namt om Sammland. Som du sjalv skriver finns en del uppgifter om Sammland som fotograf pa internet men inte som malare. Om tavlans kvalitet ar svart att saga fran ditt foto, kompositionen kanske inte ar den basta, men som sagt ... olja pa Pannå, ramen typisk 1800-tals. Lycka till med detektivarbetet.....Stockholms auktionsverk kanske kan hjalpa till, skicka en mail till dom...

Comment

Tack för svaret Andres! Ska prova om jag får napp hos Sthlms auktionsverk. I Antikprat fick jag en del info om honom, bl a att Olofströms kommunhus ska ha flera verk av honom där, jag har mailat dem med.
      Är helt okunnig om matrl och sådant, heter masonit pannå i konstsammanhang el är det ett annat, eget material? Jag tycker det verkar vara masonit, jag... :0) Målningen är ganska murrig i färgerna, den borde nog rengöras efter att ha befunnit sig utan glas el annat skydd i 114 år. (Hur skulle man själv se ut?):-)

Comment

Ja du, 114 ar, da ser man nog lite risig ut men tavlor brukar halla stilen lite battre...kommunhuset tror jag ar ett bra spar....lycka till.

Comment

Working...
        X