Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Okända konstnärer på auktion - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okända konstnärer på auktion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okända konstnärer på auktion

Hej

Jag undrar om auktionshusen som benämner konstverk okänd alt som i detta fall enbart skriver signerad EÄ, gör det för att dom inte vet, eller för att undkomma eventuella påhopp om tavlan är förfalskad?

Metropol har haft ute ett par tavlor signerade EÄ. Dom ser ut att vara signerade på samma sätt som ERLING ÄRLINGSSON. Och passar i stilen också.
    Flera verka har varit ute, mest pasteller.

Finns det någon anledning till att INTE skriva ut konstnären?
    Dvs om det skulle vara falskt så slipper dom straff?

Eller har dom vetskapen om att det inte är ett äkta verk av EÄ. Om så, borde dom inte tacka nej till försäljning isåfall.

Jämför:

med

/erik
    - Nu har jag två! En liten samling...

så brukar man skriva om man är osäker eller har gjort för lite research. Inte värt att lägga ner tid på ett par hundralappar som utropet var i detta fall. Slutpriset på 1500 torde indikera att någon mer kände igen signaturen för måleriet i sig är ju inte särskilt speciellt eller bra.

Comment

Jag håller med om måleriet på denna målning. Inte så spännande alls.

Tänkte mer generellt. Min erfarenhet är att just Metropol tar emot det typ allt, men sätter låga utrop, och så sköter det sig själv - marknadskrafterna. Om säljaren eller auktionisten hade orkat googla så hade dom ju troligen hittat vem det var direkt - med en korrekt benämning borde ju bägge kunna få ut bättre betalt.

Men min fråga, är ju om det är en vedertagen princip att inte skriva ut, om man är misstänksam eller är osäker, för att undkomma straff.
      - Nu har jag två! En liten samling...

Comment

SAV o Buckan kör med samma sätt.

Comment

Hallo Showman,
          Du är uppretad på EÄ och det kan jag förstå, men samtidigt tycker jag att det är upp till säljaren att ta fram fakta. Det är ju rätt många dåliga målningar som passerar auktionshusen under ett år och undrar om kostnaden för djupare forskning skulle täcka privisionsintäkterna. Vad jag med säkerhet vet är att spännande föremål som lämnas in till kvalitetsauktionerna blir föremål för väldigt djup forskning, men då handlar det om mer pengar, ibland väldigt mycket mer.
          När vi nu är med på det här forumet har vi en liten fördel, eller hur? So long...

Comment

Working...
          X