Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marinmålning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Marinmålning

Kan spåra denna målning minst till 30-talet. Min farfar fick den då av en kamrat som betalning för en tjänst han hjälp honom med.
    Vet ej vad det är för teknik, men det är syns inget raster på bilden.
    Det syns spår av tydliga penseldrag om man tittar med ett förstoringsglas. Kan det vara en gouasche
    Bifogade filer

Hallå Snubben, Härlig målning, jo det ser ut som en gouasch, lite suddig men ändå skarp i detaljerna. Tiden? På bilden ses ju en av systrarna Titanic eller Olympia i bakgrunden, Titanic förlister 1912. Målningen bör vara tidigare än 30-tal, eller hur Kapten? Och på 30-talet fanns det inte så många seglande fullriggare.
    Dessvärre är målningen beskuren för att passari nya ramen. Har du forskat i upphovsmannen? So long... sailors allways return.

Comment

Tack Kim, hittar inget om konstnären på nätet om namnet är Claasen som det ser ut som. Jag har inte haft den ur ramen då den är hemma hos mina gamla föräldrar, men man kanske måste göra ett försök......

Comment

intressant tavla. FInns en Hermann Claasen men det stämmer inte med förnamnsinitialerna.

Om det inte är ett tryck, vilket inte går att avgöra med dessa bilder, så är värdet flera tusen.

Comment

Hejsan, Jag har hittat en identisk tavla i min pappas hus, troligtvis bara tryck från mitt håll dock. Även i något sämre skick. Sökte bara upp bilden på den och hittade denna tråd. Inte säker på om detta är till någon nytta men försöker ladda upp en bild på våran ifall det skulle ge någon som helst nytta/nöje. Click image for larger version

Name:	12754993_1206233176073120_891671095_o.jpg
Views:	1
Size:	43,8 KB
ID:	559973

Comment

Hej Lyra och välkommen till PES.
            Misstänker att även min då är något slags litografisk reproduktion.
            Hur är det med signaturen på Din, ser Du kanske förhoppningsvis
            lite mer av signaturen än på min?

Comment

Tyvärr så kan jag inte se något av signaturen. Skall dock försöka byta glas och kan då kolla om signaturen finns där. Vet dock inte när det blir, då det ej är min tavla innan jag övertalat honom att låta mig ta över den. Hör av mig med uppdatering ifall/när detta händer.

Comment

Misstänkt, med två såliknade bilder...

Hallå,

Lämnar gärna synpunkter på det som har med hav att göra.
                1. En marinmålare skulle aldrig beskära sitt verk i det här långsmala formatet.
                2. Sannolikt reproduktioner från samma ramfabrik.
                3. Det gick en löpeld av marina skeppsmotiv på Aktionsverket för ca 20 år sedan. Köpte faktiskt några oljemålningar men under luppen
                kunde jag förstå att jag blivit grundlurad. Det finns/fanns en fabrik i Estland eller Lettland med affärsidén att köpa in gamla ramar och stoppa värdelösa kopior under glasen. Jag påtalade fusket för AV som stoppade säljaren.

Ja, det var synpunkter... det vore kul om någon kan finna originalet på nätet.
                So long...

Comment

Working...
                X