Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En konstnär med vitt skilda signaturer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En konstnär med vitt skilda signaturer?

Hålla alla konstkännare,
    Har två akvareller med signaturen A Cronstrand, båda marina motiv, inköpta vid olika tillfällen på skilda platser. Signaturerna har ingen släktskap. Båda målningarna är trevliga men utförda i olika tekniker/handlag. Har sökt på nätet men ingen fångst.
    Den första målningen föreställer en engelsk (fiske) kuttter med röd nationsflagga, är målad 188.... och sannolikt försedd med dedikation, som senare skrapats bort. Signaturen påminner om fraktur, lite nationalromantisk i gotisk anda.
    Den andra har friskare färger och visar en traditionell skuta med treuddig unionsflagga och en kuriv signatur med konstnärlig spänst.
    Nu är frågan: Är det samma konstnär?

Den som löser gåtan blir jag för evigt tacksam. So long.. och på förhand tack för alla synpunkter.
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2010-01-31, 14:54.

hej jättefina tavlor tycker jag.jag tror det är samma konstnär på båda.han är nog arvid cronstrand.auktionsresultat jag hittade var på 8500 för akvarell och 13000 för en oljemålning.mvh tina

Comment

Kanonfina mariner

Schulmanantiques (J Schulman i Helsingfors) upger 1831-1899, men har de kopierat direkt från Personhistorisk tidskrift?

Arvid Cronstrand 1831-1899, fd kamrerare i Riksbanken, Stockholm, Personhistorisk tidskrift / Första årgången 1898-99 /

Jag får för mig att han föddes i Karlskrona. Den högst eventuelle fadern ansvarig i egenskap av fortifikationsbefälhavare för ombyggnation av Kungsholms fort.
      Last edited by Kaptenen; 2010-01-31, 22:46.

Comment

Hallå Tina och Kapten,
        Tack för snabba svar. Att Tina kunde veta att A betydde ARIVID imponerar på en snedseglare, utan förnamnet kom jag ingenstans.
        Captain, du seglar upp tilll ledningen bland mina favoriter i detta forum
        navigare. So long...
        Last edited by Kim von Platen; 2010-01-31, 22:54.

Comment

Han var stockholmare in i märgen.

Ur Sveriges befolkning 1890
          Cronstrand, Arvid Gustaf
          Kamrer
          f. 1831 i Stockholm (Stockholms stad)
          Ogift man, ensam i familjen
          Harpan No 20
          Hedvig Eleonora rote 20 (Stockholms stad, Uppland)
          Födelseort i källan: Stockholm

Var han är begravd, är tvärtemot vad Personhistorisk tidskrift skriver, högst osäkert.
          CD-skivorna Begravda i Sverige, Sveriges Dödbok 3, Begravda i Stockholm och Stockholms Stadsarkiv kan inte finna honom...

Comment

Hallå Gideon,
            Tack för din forskning. Märligt att en kamrer var så skicklig konstnär och så oerhört kunnig i skeppsbyggnad, rigg etc. Min egen högst personliga uppfattning om marina målningar är att skeppet måste ligga rätt i vattnet/sjön och det är svårt att fånga. Arvid hade känslan och att måla med vattenfärger är inte så lätt. So long...

Comment

Jag brukar inte lägga mig i konstfrågor, men när det gäller manér, signaturer och känslan av att det inte är något som stämmer - så blir det ofrånkomligt.
              Här stämmer det inte och så radikalt övergår man inte till skrivstil, när det varit vackert i handstilen tidigare.
              Din första tavla kan vara målad av en annan och jag tycker inte att sättet att måla överhuvudtaget är likadant i jämförelse.
              Det verkar ha stått Walther, två bokstäver med punkt och ett efternamn ovanför dateringen, och något annat före den sistnämnda. Det är tafatt raderat, eller så har avtrycken kommit fram efter alla dessa år.
              Med UV-lampa borde texten framträda bättre.
              Avgör själv.
              Bifogade filer

Comment

Jaa du, Gideon. Det är ju som vilken deckare som helst av Agatha Christie. Det fanns ju där framför ögonen hela tiden! Och så blåst man känner sig!

Comment

Här har vi en olja med en likadan Cronstrand-signatur (textad).

http://www.metropol.se/auctions/bildshow/default.asp?OG={78705316-7C03-11D9-A3EE-00034732C930}&extra={78705316-7C03-11D9-A3EE-00034732C930}

Det kan mycket väl vara så att det rör sig om en dedikation, som någon vid en försäljning har velat skrapa bort, på samma sätt som folk drar ut försättsblad ur böcker där ägaren skrivit sitt namn, i samband med avyttring.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kaptenen; 2010-02-02, 15:01.

Comment

Hallo Captain, Vilken utkik. Tack, nu är det nästintill bevisat att Cronstrad målat båda tavlorna, men jag var som Gideon väldigt, väldigt tveksam. Den större målningen med kursiv signatur köpte jag på Buskowskis (som brukar ha ganska bra koll på läget). Har beställt en UV-lampa och återkommer om jag lyckas läsa/lösa vad dedikationen berättar. So long...

Comment

Working...
                    X