Jag har en tavla målad av A. Kindström. Har googlat på honom men bara fått upp en annan tavla han (eller hon?) målat. Finns det någon här som kan berätta lite om konstnären? När han var verksam osv.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
A. Kindström
Collapse
X
-
bukowskis har online värderingar , man skickar foton sen värderar dom...då borde du på kuppen kunna få lite info om konstnären och bättre info vart mer info om denne finns *tror det vart rätt även om det vart invecklat*livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!
Comment
-
Hej
Råkade se denna tråd av en slump då jag googlade på just A. Kindström. Vet inte om du redan fått någon information om denna konstnär (det var ju ett tag sen du startade tråden), men om inte tror jag mig kunna bidra med en del.
Jag har själv flera tavlor av A. Kindström då detta är min farmors syster: Agnes Kindström. Född i Varv socken i Östergötland, runt 1910-1920. Är du fortfarande intresserad av mer information så bidrar jag gärna med det. Skulle själv gärna se ett foto av tavlan, alltid lika roligt när hennes tavlor dyker upp. :-)
// Louise
Comment
-
Hej och tack för upplysningen! Jätteroligt att få veta mer om denna tavla som min mor hade. Den har funnits med så länge jag kan minnas (1962) och jag är ledsen över att jag inte frågade mor mer om tavlan medan hon levde: var hon fick den ifrån tex.
Visst vill jag veta mer om konstnärinnan!!
Här kommer ett par bilder på tavlan som du ville se:
Comment
-
Jag har redan fått svar på vem "den amatörmässiga" konstnärinnan heter och vem hon var. Värdet spelar ingen som helst roll här...den betyder mer än pengar för mig.Ursprungligen postat av daniel s Visa inläggHej
Det är en amatörmålning. Det är möjligt att någon känner till denna Kindström och kan berätta mer. Värdet om du vill veta det är dock lågt, ett par hundra max.
Comment
-
Hej igen
Nog är det en Agnes-tavla du har alltid :-) Lite annorlunda i färgerna också, hon använde gärna lite mörkare färger. Förrutom hennes "blom-period" så målade hon mycket landskapstavlor.
Hon föddes 1914 i Varv-Styra socken på Ösgötaslätten. Jag kan inte säga exakt när hon började måla. Jag vet dock att hon började måla innan hon träffade en annan östgöta-konstnär, Sten Bohman. Jag vet att dom bodde ihop i mitten av 50-talet så det var definitiv före det. Hon gifte sig aldrig, men hade en dotter som tyvärr gick bort före henne.
Hon var verksam fram till att hon fyllde 90 år. Då bestämde hon sig nämligen plötsligt för att sluta röka (efter 70 år!!) och efter det kunde hon inte måla mer. Hon sa att det inte gick utan en cigarett i handen. Hon gick bort 2007, 93 år gammal och ligger i minneslunden i Östra Eneby (Norrköping).
Hon var ofta ute i naturen och plockade örter och bär. Jag minns så väl hur hon brukade visa alla blommor och tala om vad dom hette. Minns också en gång när hon visade mig hur man målade himmel och hav i blå-lila nyanser med en svamp. Jag vet inte hur många papper jag målade i lila-blått, men det var många! :-)
Så nu kanske du fått en liten bild av henne i alla fall...
Comment
-
Tack igen för att du låter mig få läsa om denna fina konstnärinna! Nu känns tavlan ännu roligare att äga då man känner till lite om vem som målat den.
För ett par dagar sen var min dotter på auktion och ropade in en ganska så snarlik den tavlan jag har. Visar hennes och min tavla jämnte varandra så man kan se skillnaden. Så nu finns det två tavlor av din släkting hos oss.
En undran...finns det fler PES:are här som har en tavla av A Kindström?
Comment
-
Agnes Kristina Kindström
Hej!
Då jag är barnbarn till Agnes sitter jag inne med en del info.
Hon bodde på Smedjegatan 45 i Norrköping från 60-talet fram till hennes död 2007. I perioder var hon oerhört produktiv, hon målade även på kuddar och porslin mm.
Kuriosainformation: hon var i stort sett vegetarian och absolutist. Men en storrökare av rang :-)
Som ung gick hon på tillskärareakademien i Sthlm och sydde mycket kläder.
Magnus
Comment
Comment