Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering av litografi.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med identifiering av litografi.

Hej alla!

Jag skulle vara ytterst tacksam om någon har information först och främst om vem som gjort denna litografi men även om han(?) har gjort fler och ungefärlig prisbild.
    Den ska definitivt inte ut på tradera utan det är en kompis som äger den och jag vill köpa den men ingen av oss har någon aning om värde/pris.
    Jag tycker den är hur fin som helst, därför undrar jag om konstnären har gjort fler litografier.
    Jag misstänker att det står Bertil Öhman men är lite tveksam efter att ha sökt runt på det namnet, har bara hittat verk i olja än så länge.
    Just denna har nummer 90 av 115.
    Tack så mycket på förhand!

Googlade på Bertil Öhlund som jag tycker att det står och hittade denna sida

Hittade även ett auktionsresultat på ett linoliumtryck på 1000 kr.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Fick se att ditt tryck fanns med där och heter Cathedrale bleue
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

varsågod:

Comment

Tingeling var lite snabbare, vi hittade i varje fall rätt båda två!!

Comment

Tack så hemskt jättemycket Tingeling & E.B. för era ruskigt snabba svar, jag är imponerad =) Hade letat som en galning på google men inte hittat nåt.
            Han har ju gjort ett antal till som jag tycker är väldigt fina.
            Nu gäller det bara att lura ut vad som skulle kunna vart ett tänkbart pris att ge för den eller om den kanske ligger runt en tusing som du sa Tingeling. Jag jagar vidare! Tackar återigen för svaren!

Comment

Hjälp med identifiering av litografi

Hej Daniel!

När jag sökte information om poströstning på nätet, eftersom jag bor i Mons i Belgien sedan sex år tillbaka, ramlade jag av en händelse på din fråga om identifiering av en av pappas litografier.

Det var roligt, Daniel, att läsa din uppskattning av min fars litografi, "Catedrale Bleue".

Jag är Bertil Öhlunds äldste son.

Pappa dog en vecka före sin 80-årsdag i november 2003 i Bryssel. Han flyttade till Bryssel 1987 tillsammans med mamma och avslutade sin konstnärskarriär i Belgien.

Redan som ung grabb var han duktig på att teckna och måla och som 22-åring beslutade han sig för att satsa professionellt på konsten och sa upp sig från sitt arbete på Riksost.

Pappa utbildade sig på Otte Skölds målarskola och på Konstakademien i Stockholm. Han försörjde familjen genom konsten under vår uppväxttid. Jag har en yngre bror, Francis. Även min mamma, Yvonne, som var belgier, var konstnärinna. Hon avled 1 december 2004.

Bertil finns representerad bland annat på ett antal olika företag, institutioner och sjukhus. Jag vet att han åtminstone förr hängde på statsministerns kansli. När man intervjuade dåvarande statsministern Ingvar Carlsson på TV, minns jag att man alltid såg en av Bertils tavlor i bakgrunden.

Nationalmuseum köpte två saker av Bertil, men ingen av dem hänger uppe just nu vad jag vet.

Bertil hann administrera Konstnärshuset på Smålandsgatan i Stockholm under ett antal år och han var ordförande i SKF, Svenska Konstnärernas Förening, och även för KROs Stockholmsdistrikt och drev frågorna om visningsersättning och droit de suite.

Annars försörjde han sig hela livet genom konsten, som var det han levde för.

När jag själv tog min jur kand 1985 i Stockholm, handlade mitt uppsatsarbete om "Visningsrättens innehåll och konsekvenser". Så helt opåverkad av konsten har jag aldrig varit, eftersom jag växte upp i ett konstnärshem.

Sedan 1987 satsade pappa på en internationell karriär och häromdagen pratade man om Bertil i ett radioprogram här i Belgien.

Mars 2004 var Bertils sista utställning i Sverige och var en postum minnesutställning, se http://www.belart.se

Jag ser att din fråga redan var ställd i maj, så saken med litografin är säkert redan avklarad nu. Priset som omnämts, 200 kronor, cirka 20 euro, får väl i det närmaste betraktas som en gåva.

Visst, jag var bara ett år när han gjorde detta grafikblad och det är visserligen inget originalverk, men numera kan man inte ens få en manual till en enkel digital kompaktkamera för det priset. Min rekommendation kan bara bli köp.

Har du fler frågor får du gärna mejla mig.

Med vänlig hälsning
              Philippe Öhlund

Comment

Working...
              X