Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zornefterapning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Zornefterapning?

Tycker att jag får lite Zornvibbar av denna uppställning, den känns bekant på något vis. Här är i varje fall en gammal kol/blyerts-teckning med fin skrift på baksidan.
    Bifogade filer

Hon är väl lite mager för att vara Zorn, va? Men vibbarna är annars helt rätt. Det finns väl t.ex. en del etsningar som skulle ha kunnat vara förebild om än inte minutiös kopia.

Comment

Motivet är ju visserligen zornskt men utförandet saknar väl zorns schwung..........tycker jag. Hon ser lite stelbent ut bl a
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Nu har jag ju inte sagt att det är Zorn eller i hans klass, men jag tycker mig känna igen motivet, undrar om jag har rätt i det eller om det bara är som jag tror.

Comment

Nog tror jag att jag har sett en Zornkulla vandra i vassen men hon var nog böjd åt andra hållet....tror jag bestämt kanske.
          --eller hur det nu va.

Comment

Jag har nu bläddrat igenom en bok med hundratalet etsningar av Zorn utan att hitta förlagan, men visst är det han som inspirerat till denna trots det magra resultatet (tolkas fritt)
            Mvh.

Comment

Även jag har sökt igenom Sven Lidbecks bok som tar upp alla Zorns etsningar. Visst finns det damer i diverse positioner men samtliga uppvisar en lite yppigare kurvatur. Har för mig att det finns en oljemålning av Zorn med identiskt motiv som på E.B:s efterapning. Dalarö är säkert inblandat.

Comment

zorns kullor har större och finare rumpor
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Undras varifrån en sådan enastående begåvning hos Zorn kom? Mor eller Far?
                  Konsten är väldigt lätt att ta till sig tycker även jag. Går ständigt och bär på en naken och sensuell känsla, precis som en dalkulla.

Comment

Working...
                  X