Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ninnie Forsgren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Ninnie Forsgren

Har en känsla av att det finns minst en person här på PES som gillar Ninnie Forsgren.
    Visar en bild på en keramiktavla för den som är intresserad.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 11:35.

Jag är Ninnie-fantast! Finns det fler? *springer å fotar*
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Tror första tavlan känns igen...
      Bifogade filer

Comment

Fler fåglar...
        Bifogade filer

Comment

Lite blommor...
          Bifogade filer

Comment

Två flickor...
            Bifogade filer

Comment

Den med de fyra röda fåglarna är störtskön!!!

Comment

Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                Den med de fyra röda fåglarna är störtskön!!!
                Visst är den!!!

Nu kommer ugglor i olika dimensioner. Bland mycket annat samlar jag på ugglor och har sådana i en massa olika utföranden. Tavlan här har jag även dublett av, så jag ska ta ena till sommarstugan...
                Bifogade filer

Comment

Slutligen fyra vaser. Den blå har tyvärr varit i flera bitar - snyggt lagad, men ändå. "Bromma Keramik" på etiketterna. Jag gillar chamotte med lite mer än bara en knottrig yta...
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                    Jag är Ninnie-fantast! Finns det fler? *springer å fotar*
                    Den Ninniefantast jag syftade på var, tro´t eller ej, faktiskt du.

Vilka fina saker du har.
                    Jag tror jag har några fler också.
                    Bilder kommer.

Comment

Hur i hela friden kunde du komma ihåg det? Det var väl ett par år sedan jag visade en (1) bild på tavelsamlingen på AP...

Ska bli roligt att få se lite mer.

Comment

Ninnie håller fortfarande på för fullt och återfinns i äystad eller på denna sida:

Gå dit och kolla in ljushusen - de är underbara!

Comment

Här kommer några bilder till.
                          Några tavlor och ett par vaser.
                          Bifogade filer

Comment

Vad jag blev avis på ugglan, inte tavlan alltså, den har jag. Jag har ett par stycken av den med tre ugglor på också. Kul med en ugglesamlare till, samlar du bara keramikugglor eller är det alla material? Vi kanske ska starta en uggletråd? I så fall kan du väl börja, min kamera är på reparation och de gamla bilderna jag har är ingen vidare kvalité på.
                            Sorry att det blev lite OT, som plåster på såren får jag väl lägga in lite bilder på mina Ninnie-grejor så småningom

Psst, kunde inte hålla mej, så jag startade en uggletråd på allmänt
                            Last edited by brodertuck; 2008-05-19, 21:56.
                            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Brev från Ninnie

Kunde inte låta bli att maila Ninnie när jag ändå var på hennes sida. Jag bad henne berätta lite om då och nu, eftersom hon fortfarande håller på. Har jag sagt att hennes ljushus är underbara?

-------

Hej Birgitta!
                              60-70-talets produktion från min dåvarande ateljé har inte mycket likhet
                              med den produktion som jag har idag. I Bromma drev jag under 15 år
                              storproduktion av egen design med hjälp av 6-7 anställda men lade alltid
                              "den sista handen"på alla alster.
                              Mina kunder var Hemslöjden i många län, Dukabutiker, heminredning och en
                              hel del gick på export.
                              Vid sidan av ateljéen i Bromma arbetade jag med formgivning för
                              plastindustrin, för Goebels Hummelwerk i Tyskland och flera
                              formgivareuppdrag i Canada.
                              Sedan 1978 har jag däremot "unnat mej lyxen" att bara arbeta med alster
                              i original. Mina ljushus har jag drejat och format sedan 1971 och alltid
                              i original d.v.s det finns ingen prototyp.
                              Alla mina alster utgår från en handdrejad form - det är mitt sätt att
                              "bygga upp" en skulptur. Se hemsidan: http://www.ninnie.se
                              Idag finns min produktion bl.a på Konsthantverkarna i Ystad
                              http://www.kiy.se och under tiden 22 juli - 31 augusti kommer jag
                              att ställa ut på Heagård Konst & Hantverk i Halmstad.
                              Med vänliga hälsningar!
                              Ninnie

Comment

Working...
                              X