Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ulla och Gustav Kraitz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Kraitz?
    Så sant som det är skrivit! Grattis, Bengt H.

Har det någonsin funnits eller finns det någon/några keramiker där prisskillnaden mellan deras olika stengodssaker hade/har så stora variationer som hos Kraitz?
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Ähh - Kraitz sa ja ju i Ulferics gissningstråd.
      Det är inte schysst.

Jag har också märkt de stora skillnaderna, men det är ett stort steg mellan rena stengodsskulpturer med utsökta glasyrer och mindre föremål i chamotte.
      Varför, kan man fråga sig - eftersom samlare ofta betalar efter namn och inte kvalitet...
      Det är märkligt.

Comment

Kul i varje fall att någon gång kunna gissa rätt.

Så sant som det är sagt. Denna Kraitz-keramik dyker upp då och då till mycket rimliga priser.

Comment

Förutom fotringen så känns denna väldigt besläktad med din polsson. Signaturen är dock lite annorlunda. Hur kom ni fram till att din skål var gjord av Ulla och inte Gustav?
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
            Förutom fotringen så känns denna väldigt besläktad med din polsson. Signaturen är dock lite annorlunda. Hur kom ni fram till att din skål var gjord av Ulla och inte Gustav?
            En fullt berättigad fråga!

I nummer 35, 30 augusti 1964 Femina står det att konstnären Gustav Kraitz tillverkade 100 krukor som vinster till en tävling ordnad av tidningen.

Click image for larger version

Name:	Kraitz ur Femina nr 35, 30 augusti 1964  1 res.jpg
Views:	1
Size:	84,4 KB
ID:	522778Click image for larger version

Name:	Kraitz ur Femina nr 35, 30 augusti 1964.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	522777

Här visas liknade...

Comment

Kraitz x 4

Här kommer fyra vaser Kraitz i olika storlekar och färger.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Bttre sent än aldrig! Du får ursäkta wasistdas, men jag har inte sett din fråga/inlägg förrän idag. Om skålen är gjord av Ulla eller Gustav vet jag inte. Jag fick svaret Karitz och godkände det. Identifieringen som är skriven efter rubriken, skrives sannolikt dit av någon "PES/trådbehörig".
                p-son

Comment

Absolut ingen fara Polsson. Det ska bli intressant att se om någon kommer fram till vem som signerde vad.
                  Pes är mitt google.

Comment

Jag har ändrat ID: från "Ulla Kraitz" till enbart "Kraitz" tills det är klarlagt vem som signerat.

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Jag har ändrat ID: från "Ulla Kraitz" till enbart "Kraitz" tills det är klarlagt vem som signerat.

Mvh Simco
                      Ja du, Simco! Frågan är om vi får klarlagt det utifrån signeringarna, men eftersom det är Ulla som är skulptören, och med tanke på tidningsartikeln i tidigare tråd, lutar väl skålarna åt Gustafs håll.

Såg i Vingedal och Svensk Keramik under 1900-talet att signaturerna KRAITZ och UllA KRAITZ användes av paret. Här kommer ytterligare en U KRAITZ på undersidan av en "sockelhäst".

"Vägghästarna" däremot följer böckernas signering "KRAITZ". Om Gustaf någonsin klämde dit ett G eller ett Gustaf före KRAITZ vet jag inte.

Letade vidare och fann denna sida: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/K...Gustav-Kraitz/

Döttrarna Cecilia och Anna har gått i föräldrarnas fotspår och Cecilias dotter Olga likaså.

P.s
                      Omnågon är intresserad av sockelhästarna, så finns det en på f.d Auktionskompaniet numera Bukowskis och en på Björnssons auktioner i Lund.
                      D.s
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2012-01-08, 14:03.
                      p-son

Comment

Även om det kanske inte är ett perfekt exemplar, så tycker jag den här tilltalar mig ganska mycket mer än de tidigare alsterna som jag hittat av Kraitz.
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

Comment

Enastående Kraitz, men när & hur?

Glasyren på denna till formatet ganska tilltagna skål förmodar jag har en orientalisk benämning som månne Kaptenen eller någon annan känner till? Och vidare; vad gäller åldern på Kraitz föremål, finns det någon tumregel (färg på signatur eller annat) utifrån vilken man kan avgöra vilka föremål som är tillverkade i Huddinge respektive Fogdarp?

M.v.h.
                          Bifogade filer

Comment

Glasyren är väl en "flambé glaze", oxblod eller "sang de boeuf" som den också kallas. Glasyrer kan som bekant ändra färg beroende på hur tjocka de är.

Mvh
                            Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                              Glasyren är väl en "flambé glaze", oxblod eller "sang de boeuf" som den också kallas. Glasyrer kan som bekant ändra färg beroende på hur tjocka de är.

Mvh
                              Emil
                              Tack Emil,

Oxblod ligger väl närmast i munnen även på mig då Kaptenen har någon gång nämnt att flambé har inslag blått/lila. Men nu närmast tänker jag på de droppiga "klickarna" utvändigt. Jag har en antik japansk skål helt i oxblod där glasyren runnit ut i en liten form mellan "tassarna" (svårt att förklara). Vid något tillfälle visade jag den för en bekant som är kunnig på orientaliskt som blev alldeles till sig över att de inte var skadade och så fick jag en föreläsning som jag inte kommer ihåg hälften av. Än mindre begreppen. Fick för mig att det här skulle vara något i samma stil men är förmodligen helt ute och cyklar...

M.v.h.

Comment

Working...
                              X