Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[ID: Christer Heijl, Christers Keramik (CK), Töreboda - Mariestad]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Christer Heijl var ju engagerad i Töreboda keramik innan han startade eget i Mariestad.
    Jag tror att vasen är från Törebodatiden, men är inte säker på vad som tillverkades i hans verkstad i Mariestad den första tiden.

Comment

Tack för de snabba svaren!
      Söffe

Comment

Känner någon igen signaturen under denna vas? och vad betyder siffrorna? Vasen är 12.5 cm hög och skall vara från 50-60 talet enligt säljaren.
        Bifogade filer

Comment

Jag tycker det ser ut som C K, Christer Heijl.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
            Jag tycker det ser ut som C K, Christer Heijl.
            Tack! Det kan nog stämma! Hittade denna avslutade auktion på Tradera och färgerna stämmer åtminstone

Comment

Det finns mycket bilder och annat på hemsidan här: http://www.heijl.com/ck/
              - Nu har jag två! En liten samling...

Comment

Ursprungligen postat av Peepshow Visa inlägg
                Det finns mycket bilder och annat på hemsidan här: http://www.heijl.com/ck/
                Tack för länken! Jag hittade bilder på fat i samma serie, så nu kan vi gott konstatera att det är Christer Heijl som är far till min vas

Comment

Hej alla kännare,finns det någon av er alla som känner igen detta stora vackra skålfat med eklöv,det har en härlig glasyr som jag inte vet vad den kallas.Men signaturen är ett mysterium för mig......(har även fyllt i signaturen med blyerts) Gunnar Nylund ? ? ?

Bästa hälsningar.
                  Bifogade filer

Comment

Ditt fat är gjort av Christer Heijl Töreboda.

Comment

Christer Heijl (1893-1956), keramiker utbildad i Tyskland, En kort tid egen verkstad, Christers Keramik i Stockholm, arbetade som konsult åt bl a Upsala-Ekeby och Gustavsberg, anlitad av Töreboda keramik vid slutet av 1930-talet tilll 1948, därefter egen verkstad tillsammans med hustrun Birgit Heijl, Christers Keramik i Mariestad till 1956. (Nyström 2008)

Signering CK, Töreboda + CK, CK

Jag har nog inte tillräckligt på fötterna för att säkert säga om skålen är tillverkad i Stockholm eller Mariestad, men jag skulle tro att det är Stockholm utifrån glasyr och form.
                      Last edited by Kaptenen; 2010-03-17, 17:00.

Comment

Under tiden som Kaptenen och Kolmårdstrollet rasslade till på sina tangenter sprang jag och hämtade mitt fat på 26,5 cm diameter som är märkt/numrerat med 58. och har samma signatur "CK". Bif. liten bild. Dessutom har jag tidigare ägt ett ytterligare likadant fat med 19 cm diameter och det var märkt/signerat 62 men hade ingen signatur. Det finns alltså några olika storlekar.... märkningen 58 och 62 på mina fat och 60 på Wivis är detta modellbeteckning eller kan de vara numrerade allt eftersom de tillverkats tro?
                        Jag också klurat på upphovsman/kvinna och nu fick jag ju veta. Tack Wivi vitamin för att du ställde frågan och tack Kapten & Kolmårdstroll för svar!
                        Bifogade filer

Comment

Det var som sjutton eller arton.......! ! !

Jag bugar djupt,efter dessa MYCKET intressanta påståenden.Härligt att få veta historien bakom skålfatet,tydligen är mitt ganska stort,(34 X 34 cm).

Således en av "de stora okända" kanske ? ? Ett mycket vackert fat i alla fall. Tack alla fina svar !

Bästa hälsningar.

Comment

Sök på Heijl här i forumet, det finns säkert ännu fler fat. Här attribuerat till Töreboda.
                            Jag blir allt mer tveksam till att det är gjort under stockholmstiden.

Comment

Från en prislista ( tyvärr utan bilder) från Töreboda keramikfabrik 1943 kommer detta:

Nr. 57 Skål ut/blad 27 cm
                              Nr. 58 Skål m/blad 27 cm
                              Nr. 59 Skål ut/blad 34 cm
                              Nr. 60 Skål m/blad 34 cm
                              Nr. 62 Skål m/blad 20 cm
                              Last edited by Bengt H.; 2010-03-18, 00:35.

Comment

Ursäkta Wivi att jag klampar in i din tråd med min fråga till Bengt H, men den gäller samma tillverkare. Alltså Bengt H kan du se när min vas, H 20cm, är tillverkad? Parentes: När jag ropade in den för många år sedan trodde jag att det var Anna-Lisa Thomson Ekeby.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X