En härlig kakelplatta från IFÖ med signatur S. c-son eller möjligen s. L-son. Känner så väl igen stilen på dekoren men kan inte placera den. har sedan tidigare en keramikplatta i form av en man, att sätta på toalettdörren, för herrar och denna är i nästan samma stil, med avsaknad sv fötter. Daterar den till 60-talet. Behöver nu hjälp med signatur. Har även mailat IFÖ men ännu inte fått ngt svar. Gissa vilt!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
IFÖ spännande kakelplatta
Collapse
X
-
Vågar inte uttala mig alls om Ifö-verken... De har en lång historia av samägande med Rörstrand, UE mm mm. Enligt Tore Hartung var det ALP(Lidköping)/Ifö/Arabia som köpte Rörstrand...
Här finns nog mycket att grotta i för den som vill skriva en bok i ämnet, som mig veterligen är ganska odokumenterat. Gör man en sökning på nätet hittar man mycket spännande saker som att Gunnar Nylund utformat sanintetsporslin, t.ex.
-
Nä, han skulle nog inte måla trekantiga caddies... Vadsomhelst utom det... Överhuvudtaget är han inte tänd på geometriska figurer. Undrar om han kan dra ett rakt streck ens?
Comment
-
Nu har jag fått kontakt med konstnären, som heter Stig Carlsson och fortfarande är verksam i södra Skåne. Han började på Rörstrand, arbetade under Gunnar Nylund och satt oxå i målarverkstan. Genomgick Konstfack i Stockholm och hamnade slutligen i Skåne. Uppvuxen i Lidköping men "svårt att bli profet i sin egen stad" som han sa. Har f.n en utställning i Helsingör, är skulptör och har gjort en hel del offentlig utsmyckning bl.a i Malmö. Golfspelaren ingår i det sortiment av gåvor som vissa kunder erhöll. Leran är fasadchamott och glasyren bränd i 1200 grader. Mkt trevlig man! arbetade som designer på IFÖ under sextiotalet då golfspelaren alltså såg dagens ljus.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag har fler sådan skyltar av Stig, damtoalett och herrtoalett, det finns säker ännu fler varianter.
Comment
-
Comment
-
En herre i hatt, blå kavaj och med en käpp skall säkert leda till en herrtoalett! IFÖ Bromölla och sign av Stig Carlsson (1932-2008). 11 cm hög. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_C...(konstn%C3%A4r) Och så här ser kan det se ut när damen är med... https://www.coco-varie.com/product/10632Last edited by Lars M; 2023-11-07, 18:47.
Comment
Och det var inte bara Picasso och Erik Höglund som tog sig an en tjur utan även Stig Carlsson! Någon som vet vad symbolen i cirkeln föreställer? Eller ett ristat W?
Comment