Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IFÖ spännande kakelplatta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• IFÖ spännande kakelplatta

En härlig kakelplatta från IFÖ med signatur S. c-son eller möjligen s. L-son. Känner så väl igen stilen på dekoren men kan inte placera den. har sedan tidigare en keramikplatta i form av en man, att sätta på toalettdörren, för herrar och denna är i nästan samma stil, med avsaknad sv fötter. Daterar den till 60-talet. Behöver nu hjälp med signatur. Har även mailat IFÖ men ännu inte fått ngt svar. Gissa vilt!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Vågar inte uttala mig alls om Ifö-verken... De har en lång historia av samägande med Rörstrand, UE mm mm. Enligt Tore Hartung var det ALP(Lidköping)/Ifö/Arabia som köpte Rörstrand...

Här finns nog mycket att grotta i för den som vill skriva en bok i ämnet, som mig veterligen är ganska odokumenterat. Gör man en sökning på nätet hittar man mycket spännande saker som att Gunnar Nylund utformat sanintetsporslin, t.ex.

Comment

Intressant länk Peter, ska ta mig tid att läsa den.

Comment

På begäran gissas vilt:
        Stig Claesson "Slas".

Comment

Vi hade oxå Slas på listan men kollade upp och varken signaturen eller stilen är Slas.

Comment

Nä, han skulle nog inte måla trekantiga caddies... Vadsomhelst utom det... Överhuvudtaget är han inte tänd på geometriska figurer. Undrar om han kan dra ett rakt streck ens?

Comment

Nu har jag fått kontakt med konstnären, som heter Stig Carlsson och fortfarande är verksam i södra Skåne. Han började på Rörstrand, arbetade under Gunnar Nylund och satt oxå i målarverkstan. Genomgick Konstfack i Stockholm och hamnade slutligen i Skåne. Uppvuxen i Lidköping men "svårt att bli profet i sin egen stad" som han sa. Har f.n en utställning i Helsingör, är skulptör och har gjort en hel del offentlig utsmyckning bl.a i Malmö. Golfspelaren ingår i det sortiment av gåvor som vissa kunder erhöll. Leran är fasadchamott och glasyren bränd i 1200 grader. Mkt trevlig man! arbetade som designer på IFÖ under sextiotalet då golfspelaren alltså såg dagens ljus.

Comment

Stig Carlsson IFÖVERKEN Bromölla

Här en badrumsskylt av Stig Carlsson från hans tid som formgivare på Iföverken. I en intervju som jag läst säger han att folk sätter sig dagligen på hans skulpturer...... i badrummen!
                Bifogade filer

Comment

Jag har fler sådan skyltar av Stig, damtoalett och herrtoalett, det finns säker ännu fler varianter.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Fat 27,5 x 15 cm, Stig Carlsson för AB Iföverken, Bromölla

Click image for larger version

Name:	IFÖVERKEN 27,5 x 15 cm res.jpg
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	527810Click image for larger version

Name:	IFÖVERKEN (2).jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	527809

Comment

Kaptenen visade en isolerad företeelse för högspänning. Spänning kan det säkert också vara att ta tjuren vid hornen.... Och det var inte bara Picasso och Erik Höglund som tog sig an en tjur utan även Stig Carlsson! Någon som vet vad symbolen i cirkeln föreställer? Eller ett ristat W?
                      Bifogade filer

Comment

En herre i hatt, blå kavaj och med en käpp skall säkert leda till en herrtoalett! IFÖ Bromölla och sign av Stig Carlsson (1932-2008). 11 cm hög. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_C...(konstn%C3%A4r) Och så här ser kan det se ut när damen är med... https://www.coco-varie.com/product/10632Click image for larger version  Name:	IFÖ Bromölla SC.jpg Views:	16 Size:	20,6 KB ID:	744894
                        Last edited by Lars M; 2023-11-07, 18:47.

Comment

Working...
                        X