Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Visar bild på ett nyinköpt fat från Bröderna Larssons keramikverkstad i Laholm. 1930-tal tror jag. Även en bild på några andra saker från samma verkstad.
    Jättefint fat
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #62
      Varianter Stenbäck

      Håll till godo, Gideon!

      "Förutom Anjou, finns det väldigt många fler. Några har redan avhandlats i andra trådar här, men jag skulle vilja se mer av tidiga Vimmerbyare, varianter av Stenbäck, Pottelerius etc i strid mängd.
      Begär jag för mycket? Det tror jag inte. [/QUOTE]"

      polsson
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2008-02-20, 19:11. Anledning: citattecken
      p-son

      Comment


      • #63
        Det var en smaskig samling Pelleolsson!!! Men man är ju sugen att se prylarna i din avatar i lite större bildformat också.

        Comment


        • #64
          Lägger in en bild på en liten Vimmerbyare.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Affisch Trelleborgs museum utställning 2004

            "Men man är ju sugen att se prylarna i din avatar i lite större bildformat också."

            Håll tillgodo!
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #66
              Fantastiska samlingar du visar, P olson.
              Kommer alla de föremål som visas på den första bilden från Stenbäcks verkstad?
              På den andra bilden kommer väl föremålen från krukmakare i Trelleborg. Men hur är det med lergökarna?
              Fortsätt gärna med att visa bilder på denna keramik

              Jag passar på att fråga om du har några tips om artiklar som handlar om de gamla krukmakarna.
              Jag har läst en hel del, och då bl.a. artikeln i Gamla Trelleborgs årskrift om kruk- och kakelugnsmakarna i Trelleborg. Fantastiskt bra och intressant artikel.
              Men säkerligen finns det en hel del som jag ännu inte hittat.

              Comment


              • #67
                Affischredogörelse

                "Kommer alla de föremål som visas på den första bilden från Stenbäcks verkstad?" Svar: Ja

                "På den andra bilden kommer väl föremålen från krukmakare i Trelleborg." Svar:
                Ja. "Men hur är det med lergökarna?" Svar: osignerade. Jag minns inte vilken text som fanns till dem på utställningen. En av dem liknar en Ängelsholmsgök och en annan Falkenbergdito.


                "Jag passar på att fråga om du har några tips om artiklar som handlar om de gamla krukmakarna. "

                Om du menar krukmakarna i Trelleborg, finns det förutom artikeln i G .T:borgs årsskrift endast Nordins "Skånsk Allmogekeramik".
                p-son

                Comment


                • #68
                  Tack så mycket för ditt svar, polson.

                  Comment


                  • #69
                    Kvidinge

                    Hej
                    Kan inte undanhålla er dagens loppisfynd. Två stora härliga stop av Albert Svensson Kvidinge. 1920 - 40-tal. Någon pytteliten glasyrnagg, i övrigt toppskick.
                    Bifogade filer
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • #70
                      Har ett fat efter min salig mormor som jag vill visa, är det någon som vet var det kommer från?
                      Sammtidigt lyfter jag denna eminenta tråd som borde göras VIKTIG
                      Bifogade filer
                      --eller hur det nu va.

                      Comment


                      • #71
                        Står det Jons ......? Dalarna kommer för mig, men...
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #72
                          Jag har försökt att tyda det som står men får inte till något vettigt, kanske står det på utländska
                          --eller hur det nu va.

                          Comment


                          • #73
                            Visst skall tråden hållas levande. Köpte därför idag på en av loppisarna denna trearmade ljusstake i lergods. Skador och skavanker, ålder och ursprung okänt. Ingen märkning. Passar bra i mitt allmogerum. Höjd 22cm.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Ulferic; 2008-04-12, 13:21.

                            Comment


                            • #74
                              Är den chamotterad Ulferic? Det är väl inte speciellt vanligt i prydnadsföremål förrän 1940-talet. Ska vara ett rent h-e att dreja i eftersom kornen skär in i händerna... Till brukskeramik var det vanligare (tegel mm) för att göra det stadigare och mer hållbart, men det är ju som sagt inte drejat.

                              Comment


                              • #75
                                Mycket "stenar" och orenheter är det i alla fall. Tror inte den är så speciellt gammal. Köpte den för att jag tyckte den var charmig och passar hos mig. Visar en bild på undersidan.Vet inte om bottnens utformning är tecken på att den är drejad eller formad på annat sätt. Antagligen är den drejad.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X