Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Vi gör så Gideon!

    Falkenbergsringen?
    I närmare betraktelse, så är det en vacker glasyr på bra form, med mönster i intryck.
    Stämpeln är mig obekant, från -01, men inte för Dig? Trelleborgsk, måhända?
    Berätta.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      I närmare betraktelse, så är det en vacker glasyr på bra form, med mönster i intryck.
      Stämpeln är mig obekant, från -01, men inte för Dig? Trelleborgsk, måhända?
      Berätta.
      Kan berätta att det är en lurendrejare född 1946 vilken är ytterst perifer i kantringsdiskussionen.

      För att återgå till Fbg-ringen, vet jag inte hur djupt Walerius dök i sin forskning, men att jag inte fattade vad han menade det vet jag. Och fortfarande tycker jag att det inte går att härleda krukmakargods med hjälp av fotringen.

      P.s
      Har du sett sista inlägget i "Övertidsarbete i Ystad"`?
      D.s
      p-son

      Comment


      • Jag tror nog att lurendrejaren (vem det nu är) är ytterst allmogsk till sin natur.
        Sätter sten i bäck dagarna i ända, utan att slå dank.
        Far över över ån, för att hämta mera vatten till Kristianopels krus.
        Och till slut nöjer sig med vält ler i eget hus och tänt fyr.
        Last edited by Gideon; 2009-07-28, 22:30.

        Comment


        • En tystnad och koncentration vid drejskivan är god nog, men inte om stingstighet sitter i benen, så att vasen fastnar i tvärbroms på krukmakarens vägg.
          Jag hoppas att mitt smått japanska ode igår, trots allt föll i god jord i Polssons trädgård och att vi kan låta oss förnöja med denna länk med tillbehör:
          Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

          Comment


          • Tack så mycket för inbjudan till besöket hos kakelugnsmakaren, Gideon.
            Verkligen intressant och trevligt att få se hur det gick till i verkstaden.
            Vilket arbete och vilken skicklighet!

            Comment


            • Skål ta mej fan!

              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Jag hoppas att mitt smått japanska ode igår, trots allt föll i god jord i Polssons trädgård och att vi kan låta oss förnöja med denna länk med tillbehör:
              http://svtplay.se/v/1371062/kakeltil...utan_ljud_1923
              Det, odet, gav kraft och näring i trädgården. Har tyvärr inte hunnit se mer än någon minut på kakeltillverkningen, men tackar naturligtsvis.

              Var på tre mässor i Hbg idag och blev näst intill tomhänt. Endast två lergökar, också hittade min hustru en osignerad FBS vilken finns i samlingen i dubbel upplaga. Ångrade att jag inte köpte en Godeniusvas, men jag kände inte till henne och litar inte på säljarinfo. Vilken tur att vi tog en Österlentur i går och besökte en antikaffär som jag naturligtvis glömt namnet på. Hittade detta osignerade gyckelkrus som är 25 cm högt. Visar samtidigt ett annat osignerat
              krus som jag köpte för något år sedan.

              Finns det intresse av att veta texten på krusen, så varsågod och läs.
              Naturligvis har jag mina aningar om event. tillverkare, men är ändå intresserad av vad allmoge-PES:arna har för funderingar.
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • Synd att du inte köpte Godeniusvasen. Då hade vi kunnat byta mot något. Jag har ju börjat en Godeniussamling och den består för närvarande av 1 pjäs. Jag gillar hennes kraftfulla, kärva formspråk.

                Comment


                • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Synd att du inte köpte Godeniusvasen. Då hade vi kunnat byta mot något. Jag har ju börjat en Godeniussamling och den består för närvarande av 1 pjäs. Jag gillar hennes kraftfulla, kärva formspråk.
                  Som du märkte av mitt inlägg ångrade jag att jag inte köpte den. "Jag gillar hennes kraftfulla, kärva formspråk." Instämmer till fullo.

                  Nu har jag tittat på hela filmen om kakelframställning - en upplevelse utöver det vanliga! Ännu mera kraft och näring åt "trädgården", Gideon!
                  Last edited by Polsson; 2009-07-31, 10:18.
                  p-son

                  Comment


                  • 1886

                    Grattis till ett fint nytillskott i samlingen, Polsson!
                    Jag tänker knipa denna gång och avvaktar...

                    Men jag undrar om Du eller någon annan känner till knipet i upphängningen på krukmakarnas prydnadsfat före förra sekelskiftet?
                    Jag trodde inte på det här fatet på Tradera, men tog hem den ändå. Den har faktiskt ålder, fast den knottriga och sträva glasyrytan säger annat.
                    Baksidan röjer däremot sin nakna historia. Tyvärr har ingen stämplat den, men gamle Elfstrand i Sjöbo har säkert tittat på den...
                    Bifogade filer
                    Last edited by Gideon; 2009-07-31, 20:45.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Naturligvis har jag mina aningar om event. tillverkare, men är ändå intresserad av vad allmoge-PES:arna har för funderingar.
                      Det är snart arla morgon, men som den vankade själ jag oftast är, fastän kroppen vädjar att den vill vila till sängs - bläddrar jag oförtrutet i böcker och skummar på nätet.
                      Knipet har släppt och viskar detta, i takt med svalornas drill:
                      Lika naturligt som den självklara sak i världen, som Polsson naturligtvis vill hävda med en matsked aning och ett kryddmått tvivel, har jag en deciliter om vem skämtaren i krukmakarverkstaden är:
                      August Liljekvist i Svedala, kring eller strax före 1910.
                      Last edited by Gideon; 2009-08-02, 04:09.

                      Comment


                      • Liljekvist & Lundholm?

                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Grattis till ett fint nytillskott i samlingen, Polsson!
                        Jag tänker knipa denna gång och avvaktar...

                        Men jag undrar om Du eller någon annan känner till knipet i upphängningen på krukmakarnas prydnadsfat före förra sekelskiftet?
                        Jag trodde inte på det här fatet på Tradera, men tog hem den ändå. Den har faktiskt ålder, fast den knottriga och sträva glasyrytan säger annat.
                        Baksidan röjer däremot sin nakna historia. Tyvärr har ingen stämplat den, men gamle Elfstrand i Sjöbo har säkert tittat på den...
                        Ett märkligt prydnadsfat, tycker jag! Är alla dekorerna glaserade eller är tex prickarna påmålade i efterhand?

                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Det är snart arla morgon, men som den vankade själ jag oftast är, fastän kroppen vädjar att den vill vila till sängs - bläddrar jag oförtrutet i böcker och skummar på nätet.
                        Knipet har släppt och viskar detta, i takt med svalornas drill:
                        Lika naturligt som den självklara sak i världen, som Polsson naturligtvis vill hävda med en matsked aning och ett kryddmått tvivel, har jag en deciliter om vem skämtaren i krukmakarverkstaden är:
                        August Liljekvist i Svedala, kring eller strax före 1910.
                        Jag tror att Gideon har hittat något på sidan 102 i "Skånsk Allmogekeramik".
                        Som synes står det "Anno 1786" på Liljekvists gyckelkrus i boken, medan det på mitt krus står "Anno 1700.t. Ska vi vara säkra på att även mitt krus är från L:s verkstad och att han, L ,var ensam om just den texten som finns på kruset?

                        Också var det det andra! Är det också Liljekvist? Eller är det Carl August Nilsson Lundholm? Bifogade krus har exakt samma text som det jag visade tidigare. Var han ensam om den texten? Och inte bara den bilden, utan dessutom en bild på Lundholms signering "monogram C L i cirkel". En bild på den har ännu inte visats i någon bok om keramik och ej heller i keramikdiskussionsforum. Håll till godo och skål!
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-08-03, 16:13.
                        p-son

                        Comment


                        • @Polsson
                          'Ångrade att jag inte köpte en Godeniusvas'
                          Hur såg den ut, jag söker med ljus o lykta.....

                          Comment


                          • @Polsson
                            denna?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Nej, inte den, men ungefär som dessa.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • Så ni menar att det fanns mer än 1 Godenius på mässan! Det kan inte höra till vanligheten. Brutal sak du visar upp Jani, riktigt häftig.

                                Comment

                                Working...
                                X