Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tildusette Visa inlägg
    Det här tror jag är Arvikakeramik. Jag är tyvärr så dåligt insatt i ämnet så jag kan bara ge dig signaturen som jag tycker ser ut att vara R.F.
    Det behöver inte vara ett sammansatt RF, utan att F:et står för något annat.
    I den förteckning jag har, finns ett runliknande R (precis som på Din skål), och den står för Ragnar Andersson i Arvika (1911-84).

    Comment


    • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Därmed inte sagt att någon av dem skulle vara tillverkare av ditt fat, men sannolikt fanns det någon krukmakare i Hjo sekelskiftet 1800/1900. I boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindquist nämns ofta Jönköpings läns museum. Törhända kan de hjälpa dig, Gideon.
      Tack, Polsson! Ska ta kontakt med det museet.
      Jag får se till att skaffa de båda böckerna Du nämnt.

      Det är verkligen fina ting som dyker upp i den här tråden! Vilket museum/utställning det kunde bli om man kunde samla allt på ett ställe... Umm.

      Comment


      • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
        Blomstergården, kan de räknas ha gjort allmogekeramik och i så fall vems signatur?
        Söffe
        På sätt och vis kan det kallas allmogekeramik, eftersom fyra generationer Franzén arbetat som krukmakare på olika ställen, för att till slut ha keramikverkstad i Rottneå vid Hovmantorp. De drejade i gammal stil.
        Detta enligt en artikel från 1977, som eminente Bengt H. hade vänligheten att sända mig kopia av.
        Han har lyst med sin frånvaro ett tag här, men han har jämförande bilder, som det typiska handtaget på stopen, med etikett Franzén Konstkeramik, samt signerat Blomstergården.
        Det finns en gammal tråd om Franzén här på PES, att läsa lite till i.

        Comment


        • Denna tråd är nu efter önskemål en dokumentationstråd.

          Ska tråden flyttas flyttas till "Porslin & Keramik övrigt" eller till "Allmoge"?
          /Admin
          admin@precisensan.com

          Comment


          • Jag tackar för mycket snabb handläggning!
            Enligt min uppfattning bör den ligga kvar under "Porslin & Keramik övrigt svenskt".

            Comment


            • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Det behöver inte vara ett sammansatt RF, utan att F:et står för något annat.
              I den förteckning jag har, finns ett runliknande R (precis som på Din skål), och den står för Ragnar Andersson i Arvika (1911-84).
              Tack Gideon för upplysningen! Nu när jag hör namnet så tycker jag mig känna igen det mycket väl. Tänkte bara passa på att nämna att om det är någon som samlar på någon speciell keramikers föremål här ifrån Arvikatrakten så kan jag hålla utkik efter dem på loppisar auktioner etc. Bara att säga till.=)

              Comment


              • Okända och kända engobe-fat

                Eftersom många PES:are, liksom jag, gillar att studera bilder av div. allmogekeramik, bifogas en mindre samling.

                1) okänd tillv. diam. 33 cm
                2) dito "
                3)dito "
                4)Julius Nilsson. Laholm 24 cm
                5) Joh. Persson Trelleborg "

                Samtliga fat inhandlade i södra Skåne
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • precis hemkommen från loppis i ekebo (i skåne)fyndade rejält där. bland annat ett allmogefat, (blev inspirerad av eran diskussion och allatjusiga fat) undrar nu om det finns nån som vet nått om detta fat.
                  noterat om den är: ej helglaserad på baksidan,omärkt,dekoren är nog under glasyren men ändå handmålad.
                  finns missar i glasyren och det är lätt krakelerat.
                  28,5 cm i diameter
                  gissa vad jag gav för det
                  Bifogade filer
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                  Comment


                  • "Grötfat" från helgens loppisrunda. Gjort i en mörkt brun lera och saknar helt märkning under. Var kan det tänkas komma ifrån? Ålder?
                    Bifogade filer
                    Last edited by brodertuck; 2008-09-02, 18:55.
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • Äsch, det var ingen som nappade på mitt "lilla" skämt.
                      Den här storleken på samlarföremål är bra när det börjar bli fullt i hyllorna.
                      Bifogade filer
                      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                        Äsch, det var ingen som nappade på mitt "lilla" skämt.
                        Den här storleken på samlarföremål är bra när det börjar bli fullt i hyllorna.
                        hehe jag tog det som en småsak inte en BIsak i alla fall
                        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                        Comment


                        • Allmogevaser i jugend

                          Tänkte att det var på tiden att väcka liv i tråden...

                          Två vaser med jugenddrag förmodligen skånska och funna i Kristianstad.

                          Den första är 25 cm hög och den trehänklade och trefotade är 12 cm.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tre gånger Backlund

                            Köpte 3 keramikföremål på helgens loppis i Sollebrunn. Ingen signering men små papperslappar märkta Backlund resp Julia (sista bokstäverna något osäkra) Backlund. Höjderna är 17, 7 resp 8 cm. På stopet, som dessvärre har lite glayrbortfall står det:
                            "För svalkande dryck - men ej för rus
                            vi drejat detta enkla krus. Också märkt 1921.
                            Någon som vet något om Backlund?
                            Söffe
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • På Kaptenens sista med tre hänklar, står det inte192(1) under?
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • Ett av dagens "fynd". Fat från Forsberg i Vimmerby ca 28 cm i diameter.
                                Har kollat lite men inte hittat något om när dennne Forsberg var verksam.
                                Någon som vet eller har en bra länk?
                                Bifogade filer
                                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                                Comment

                                Working...
                                X