Bra initiativ, klappar också händerna och håller med om hela textinehållet!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alingsås keramik
Collapse
X
-
Jag har tyvärr inget att bidra med, men varför inte kontakta någon av dom om har arbetat på Allingsås Keramik, tex Tomas Anagrius i Kvidinge som fortfarande är verksam keramiker, och hör om han kan namnge några av dom okända signaturerna http://www.tomasanagrius.com/frame.html
Comment
-
Tack ska du ha! En riktig självförtroendehöjare!!!Ursprungligen postat av Andres Visa inläggBra initiativ, klappar också händerna och håller med om hela textinehållet!!!
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Två själar en tanke! Satt faktiskt inatt och letade folk på Eniro. Förutom Tomas Anagrius hittade jag även Dan Grip och Heinz Preissler, tänkte börja med dem eftersom de var konstnärliga ledare.Ursprungligen postat av Maria Visa inläggJag har tyvärr inget att bidra med, men varför inte kontakta någon av dom om har arbetat på Allingsås Keramik, tex Tomas Anagrius i Kvidinge som fortfarande är verksam keramiker, och hör om han kan namnge några av dom okända signaturerna http://www.tomasanagrius.com/frame.html
PS
Heinz Preissler... Hans namn får mig att tänka på kringlor så det är helt omöjligt att stava rätt!
Comment
-
Satt just och tittade bland Tradera avslutade och såg en lampfot jag ville spara på bild. Både i rubriken och texten stod att den var från Alingsås Keramik. Jag tittade på bilden med märkning först och fick till min förvåning se att de stod NILA djupstämplat och tydligt. När jag sedan kollade upp säljaren bodde denne i Alingsås! Slarv!
Nästa projekt blir nog NILA, enda problemet är att jag inte har några föremål därifrån... När ni tittar igenom era gömmor kan ni väl tänka på mig om ni hittar något från NILA? Jag saknar även bild på fabriksmärket Aås, ifall någon har. *ler sött*Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Det jag ville ha sagt var att jag inte har några föremål stämplade Aås och skulle bli mycket tacksam om någon som har ett skulle vilja fota påde föremålet och stämpeln och maila bilderna till mig. Kontakta mig via PM...Ursprungligen postat av Bizan Visa inläggSatt just och tittade bland Tradera avslutade och såg en lampfot jag ville spara på bild. Både i rubriken och texten stod att den var från Alingsås Keramik. Jag tittade på bilden med märkning först och fick till min förvåning se att de stod NILA djupstämplat och tydligt. När jag sedan kollade upp säljaren bodde denne i Alingsås! Slarv!
Nästa projekt blir nog NILA, enda problemet är att jag inte har några föremål därifrån... När ni tittar igenom era gömmor kan ni väl tänka på mig om ni hittar något från NILA? Jag saknar även bild på fabriksmärket Aås, ifall någon har. *ler sött*Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Hoppsan då?
Jag sitter just och går igenom några artiklar jag fick mig tillsända via mail igår. En sak jag inte kan ta med i min text men gärna förmedlar gäller hur tokigt det kan bli när senare generationer försöker gissa vem som ägt föremålet tidigare.
En frågeställare i Året Runt (möjligen från 2002) visar upp en vas, i fajans tror jag, som hon säger kommer från "min mans farfar som avled för 68 år sedan". Experten erkänner sig inte veta något om Alingsås men gissar, med ledning av farfaderns död, att vasen måste vara från början av 30-talet.
Vasen var signerad UA = Ulla Ahlgren och hon skriver ett brev till tidningen och upplyser om att vasen är tilverkad i början av 50-talet. Det var ju jätteroligt att gåtan fick sin lösning men snopet för den ursprunglige frågeställaren som måste börja fundera på vem vasen då hade tillhört...
Jag märker att Alingsås Keramik varit ganska okänt vilket förvånar mig eftersom jag känt till dem sedan jag flyttade till Västerås 2002 och upptäckte att stan hade flera loppisbutiker. Om jag visste mer än experterna då kan de inte ha varit särskilt observanta på den tiden...
Comment
-
Jag antar att det inte fanns många ur eliten som sprang på lopisar eller lyssnade på gräsrötterna via internet föt 10 år sedan. Läget har förändrats och eliten börjar så sakteliga hinna ikapp, det är till och med de som frekventerar en och annan loppis. Samtidigt har det börjat poppa upp nya experter lite här och där. Det är folk med mycken kunskap men liten eller ingen klassisk skolning - ett steg framåt i mina ögon...Ursprungligen postat av Andres Visa inläggBizan, det finns större kännare än så med lika stora grodor.......ibland undrar man när sveriges antikelit uttalar sig....
Andres, din avatar... Den kommer inte möjligen från ett sgraffitoföremål?Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Jodå, här kan du "grotta ner dig" i massa fin sgraffitto..
Comment
-
Tack, Andres!Ursprungligen postat av Andres Visa inläggJodå, här kan du "grotta ner dig" i massa fin sgraffitto..
http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=ueland
En mycket intressant tråd, hoppas ni får reda på vad det blev av Ueland.Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Nu finns en reviderad text på http://keramik.wikidot.com/alingsas-keramik. Om någon tycker det är fel någonstans eller har mer fakta går det bra att själv ändra eller kontakta mig.Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Tack Andres! Men jag tänkte på lite mer handfast hjälp. Det tar en himla tid att fixa bilderna och få in dem på rätt plats med rätt text. Inom en snar framtid har jag planerat att börja jaga folk som kanske vet mer. Jag hinner helt enkelt inte göra allt ensam, jag har ju ett riktigt liv också. Det jag behöver hjälp med i bildjakten är att söka rätt på bra bilder, kontakta ägaren och fråga om vi får använda bilderna. Resten tar jag hand om...Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
Comment