Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte Hofverberg, men...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Inte Hofverberg, men...

...vem är det då?
    Den här vasen har jag diskuterat med en samlarvän, som gav mig på tafsen, när jag ville framställa möjligheten till att den kunde vara ristad SH undertill.
    Alltså som Sven Hofverberg.
    Därtill är den för bra. Jag har inte sett något liknande av honom, så fokus måste sättas på en annan skicklig keramiker, som också kunde trolla med glasyren.
    Det syns inte på bilderna, men fingrarna kan åka nerför en mjukt avrundad trappstege utefter glasyren. Effekten är olika i ljus och den första bilden gör faktiskt mest rättvisa.
    SH kan det alltså inte vara, och det var mycket svårt att fånga signaturen undertill. Den kan ses börja med ett kursivt E, istället för ett förmodat S.
    Vad tror ni? Och finns det någon som känner igen stilen?
    Den 21 cm höga vasen måste naturligtvis inte vara svensk.
    Bifogade filer

Jag blir så nervös när jag ser dina fina pjäser på balkongräcket.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag vill få den högra stapeln till ett P. Det går ut en släng åt höger där...

Comment

Ja, Peter S - det hade jag inte uppmärksammat. Det kan vara ett sammanbundet H och P, men det ses dåligt med blotta ögat. Kameran är desto mer skarpsynt.
        Hmm...då får man bläddra i böcker efter möjliga S HP alt. E HP.
        Det var nog inte lätt att bygga upp lerdekoren i sin speciella 3-dimensionella effekt, före glasering. Den sista vasbilden ovan, ger en antydan om den mjuka trappstegsreliefen.
        Det är kul att finna oväntade höjdare bland keramiksamlingarna, endast tack vare ett försynt smäll på fingrarna av annan samlare.

Tja, Ballonggreven - magen är kallare än Nordpolen numera, när föremål slängs upp på balkongräcket. Det trodde jag att du hade fattat för länge sedan? Drygt 5000, eller fler, bilder har tagits sedan den antika Mavican med diskett införskaffades 2002. En reservkamera har också köpts, utifall att Mavican skulle vissla iväg nedåt...också.
        Inget har blåst iväg, inget har snappats upp av en fågel, och ingen geting har lyckats förmå mig att fäktas med armarna. Ännu.

För att lugna Dig, visar jag ett cirkusnummer, som är få keramikalster förunnade.
        Bifogade filer

Comment

Wow! den vill jag HA!!! Underbart tredimensionellt mönster. Sista bilden - ett cirkusnummer utan skyddsnät!!! blir lite omskakad i magen av se den bilden. HP, fanns det inte ngn Hilma ....?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det är dags att väcka den här tre år gamla frågan till liv igen.
            Infallsvinkeln blir ny, om vi tar på oss danska förstoringsglasögon istället.
            Vi får se om samstämmigheten infinner sig, eller så åker vasen ut i kylan igen...

I Peder Rasmussens bok "Kählers Vaerk", på sidan 284, avbildas en skål, formgiven av Nils Kähler. Den är perfekt som jämförelse, inte som skål, utan i dekor.
            Det var tvunget att avbilda den, eftersom det faktiskt är svårt att hitta engoberade HAK-föremål i just den här speciella rinningen i slufasen av glasering på nätet, i kombination med tvärrandig dekor.
            Upsala-Ekeby, Gabriel (tänk uggleögon) och några andra har också kört med denna typ av engobering (begitning på danska).

Ur bildtexten:
            "Skål o. 1950. Maler ubekendt. Lertöj med vådt i vådt begittelsedekoration, h. 6 cm.
            Naestved museum.
            Disse charmerende "vådt i vådt" dekorationer blev isaer brugt på skåle af flere störrelser og blev udfört af alle malerdamerne inklusive de mange praktikanterne. Trods det komplicerede udseende er de i virkeligheden ganske nemme - og meget velegnede til at indföre nybegyndere i begittelsemaleriets mysterier."

Ett nytt foto av undersidan på vasen har tagits, och är möjligen "rättvänd" till skillnad från de andra ovan. Som jämförelse står en av HAK-trådens Dollarskålar bredvid.
            Med ihärdig vett och vilja, och efter att ha stirrat länge nog, kan man övertyga sig om att det står HAK, med en släng på slutet. Glasyrdränkt förvisso, men det är ändå en signering...
            Vad tror ni?

Fotnot:
            "Begitning (ty.), engobe (fr.), slip (eng.), är mer eller mindre flytande leror som påförs lerföremål, för att förändra ytfärgen, eller i rent dekorativ avsikt. Påföringen ska ske medan föremålet är fuktigt, dvs. från plastiskt till läderhårt tilstånd. Påföringen kan ske vid doppning, överhällning, hornmåleri, pensel, svamp, skvätting m.m..
            På normalt tjockt gods bör begitning inte påföras bägge sidorna av godset samtidigt. Godset tillförs så mycket vatten att det inte kan bära sin egen vikt. Det kan også oppstå sprickor på plant gods som har påförts for mycket vatten.
            Begitninger kan ha ett stort spektrum av färger. Starka klara färger bör emellertid framkallas med hjälp av transparent glasyr. For lågbränt gods har vi två huvudtyper transparente glasyrer. Det är blyhaltige och blyfria transparenta glasyrer..."
            Hämtat från och mer att läsa: http://www.lu.hio.no/kunsthandverk/K...egitninger.htm
            Bifogade filer

Comment

Min glasögon packade ihop idag när jag var ute och fångade kräftstenar,
              3 st blev fångsten f.ö.
              Tycker nog sista slängen drar åt lite fel håll, men när jag skärper blicken
              till det yttersta får jag det till GETINGE.
              Svårt att läsa gul skrift, jag förtydligar GETINGE.

Allvarligt talat så skulle det kunna vara HAK, så många olika varianter som man sett på deras märkningar är allting möjligt. Du får nog försiktigt skrapa fram K-et.
              Last edited by prylsnubben; 2010-08-12, 21:22.

Comment

Nu har Du fått för mycket druvsocker i kaffet igen, prylsnubben.
                Tänker då inte kommentera det färgglada förslaget, eftersom AIK:s och Expressens företrädare effektivt tas av daga medelst ett hoprullat Aftonblad.
                Tack för vagt stöd ändå.

Finns det bättre förslag, än att skrapa bort glasyr för att se ett K?

Comment

En annan vas att jämföra med, även om det inte lagts ner lika mycket jobb på dekoreringen, är nr. 1516 B från Upsala-Ekeby, i produktion 1922-34.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Gideon; 2010-08-13, 23:58.

Comment

Working...
                  X