Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Härliga föremålsbilder som droppar in nu!
    Hoppas att det blir strid ström av dem, men det vore väl att önska sig för mycket.
    Vi får hoppas att ella tittar in igen, och berättar vad som finns i släktutredningen.

Comment

MIMO:saker verkar det inte finnas så mycket av så det var kul att få handla en på loppis idag.
      Bifogade filer
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        MIMO:saker verkar det inte finnas så mycket av så det var kul att få handla en på loppis idag.
        Dom är riktigt sällsynta på marknaden, dessutom är den ju stämplad.
        Grattis, Tingeling.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Dags att göra om denna tråd till en dokumentationstråd om Mimmi Obarius

Här kommer bilder på 2 alster som fyndades i fredags. Från att aldrig sett dem till att hitta 2 på samma dag är inte illa
          Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
          Jättekul att se din vas Tingeling!

Att den är stämplad MIMO rätar ju ut en hel del frågetecken: Ser även samma stämpel på luchurs skål i inlägget som jag citerar ovan. Detta får mig att känna mig relativt säker på att det är just "Mimo" "Upsala" som Mimmi Obbarius ristat i sina signeringar på föremålen, förutom hennes målade MO. Förut har vi ju spekulerat i hur signeringen ska tydas; t.e.x. "Mimmo", "Minao" etc. men nu känns det som att Mimo är svaret.
          Undrar om hennes verkstad hette just MIMO?
          Bidrar till dokumentationen med denna lilla skål på 4 fötter, precis som på luchurs lilla Mariebergs pastisch.

Tillsammans börjar vi nu få ihop ett trevligt litet galleri med MOs saker!
          Bifogade filer

Comment

Mitt bidrag till dokumentationen - några bilder på en kanna av den varierande MO.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
              Mitt bidrag till dokumentationen - några bilder på en kanna av den varierande MO.
              Snyggaste MIMO-n hittills enligt mig......

Comment

Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                Verkligen fin kanna av MO.
                Kul att se att mönstret går igen i min lilla skål och din kanna med läcker form. Håller med prylsnubben att denna verkligen har finess. Länkar till min gissningstråd där du på ett mycket bra sätt visade de gemensamma nämnarna i dekoren i MO:s annars (av det jag sett) varierade alster.

Mvh Simco

Comment

Eftersom jag blivit retad för mina målarburkar, lägger jag här in en repris på min ljusstake.
                  Den här gången dressad för advent.
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Eftersom jag blivit retad för mina målarburkar, lägger jag här in en repris på min ljusstake.
                    Den här gången dressad för advent.
                    Fina färger.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Fina färger.
                      Ha,ha! Du har fått en hälsning i en annan tråd!

Comment

Mimmi Obbarius

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Verkligen fin kanna av MO.
                        Kul att se att mönstret går igen i min lilla skål och din kanna med läcker form. Håller med prylsnubben att denna verkligen har finess. Länkar till min gissningstråd där du på ett mycket bra sätt visade de gemensamma nämnarna i dekoren i MO:s annars (av det jag sett) varierade alster.

Mvh Simco
                        Här ska ni få se två fina skålar, den ena ( blå dekor), inropad på auktion på 60-talet och den andra köpt på loppis häromdagen. Nätet är underbart! Jag började undersöka eftersom det var samma signering o har fått veta så mkt
                        Tack alla!
                        Bifogade filer

Comment

Hej Vanja och välkommen till forumet!

Verkligen fina fat!
                          Kul att du visar dem, tycker att måleriet är jättefint.
                          Hur stora är dina fat och vart i Sverige är de inhandlade?
                          Har själv nyss köpt ett fat som väntar på att visas här på tråden.

Comment

Nu ska jag äntligen visa upp mitt fina fat av Mimmi Obbarius, inköpt i Uppsala.
                            Trots ett litet nagg och en bränningsspricka som heter duga, kunde jag inte låta bli att köpa det tackvare det fina måleriet och härligt knottriga ojämna glasyren. Jag har ju skrivit förut att stora fat anfaller mig. Detta fat är ca 25cm i diameter, kanske stort i MIMO-mått mätt?

Har även forskat lite om Mimmi Obbarius och funnit att det måste vara samma dam som Gideon funnit i dödskivorna.

Obbarius, Vilhelmina Sofia
                            fröken
                            f. 1869 i Lindesbergs landsförs (Örebro län, Västmanland)
                            Ogift kvinna, ensam i familjen
                            Od No 3
                            Uppsala (Uppsala län, Uppland)
                            Födelseort i källan: Linde bergsförsamling Örebro län

Dock uppger Upplandsmuseet hennes födelseår till 1870, men dödsåret 1953stämmer.

Det finns en hel del intressanta alster och personliga tillhörigheter finns representerade på Upplandsmuseet, samt att beskåda på www. DigitaltMuseum.se.
                            T.ex gardinknoppar, gardinstångsringar och knivställ i keramik, samt vackra kläder ,locktänger och annat.

Jag har skrivit en liten sammanfattning om M.O. på keramik.wikidot och helt fräckt snott era bilder i denna tråd för dokumentation. Har dock varit noga med källhänvisning och länkat hit till PES. Bilderna kanske ligger lite rörigt för vissa, men det beror på vilken visningsinställning man har i datorn. Om någon misstycker så tar jag givetvis bort bilderna.

Hoppas att fler blir medlemmar och går in och skriver om olika keramiker och lägger till information och bilder.

Bifogade filer

Comment

Vanjas; som också hälsas välkommen, skålar och ditt nya fat visar tydligt att Mimmi var en skicklig dekormålare.

Comment

Tack för ditt inlägg Kaptenen!
                                Visst är det kul när man får se prov på hennes talang. Skulle vara mycket kul om dekormålarna hade ett signum på St: Eriks-föremålen. Undrar om de någon gång fick fria händer eller om särskilda dekormålare skapade mönster för olika serier, eller var det strikt styrt från fabriksledningen.?

Hittade ett gemensamt dekorinslag på mitt fat och en vas som Gideon visat tidigare
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X